De vraag
Ik voel me bij haar niet goed genoeg
Hallo Lex,
Ik werk in het basisonderwijs. Ik heb een collega, zij is remedial teacher. Ik vind haar zeer deskundig. Toch is er iets in het contact met haar wat mij een onaangenaam gevoel geeft. Als ik met haar een bespreking heb over een kind of over het rooster dan heb ik het gevoel dat ik iets niet goed doe, dat zoals ik het zie niet juist is. Op het moment is het zelfs zo dat als zij met een vraag of opmerking kom ik al een beklemmend en naar gevoel krijg.
Zij kan heel direct zijn en soms gesprekken afkappen omdat het volgens haar ‘niets met het onderwerp te maken heeft’. Gek genoeg ben ik hier wel tegen opgewassen en zeg dat ik ‘mijn punt even af wil maken’. Als ik een overleg heb met anderen, zoals de intern begeleidster of de directeur, dan heb ik dit gevoel niet.
Ik wil van het ‘niet goed genoeg gevoel’ af.
met vr.gr.,
Niet goed genoeg

Het advies
Beste niet goed genoeg,
Kennelijk ga jij je inadequaat voelen in contact met deze collega. Je wordt onzeker en het lijkt alsof je het niet goed kan doen. Het lukt je nog net om professioneel weerwoord te geven maar dat nare, onzekere gevoel blijft aanwezig.
Waarschijnlijk zijn de subpersonen die bij haar de hoofdrol spelen tegengesteld aan de jouwe. Zij kan, als ik je verhaal goed lees, heel stellig zijn en vanuit zelfvertrouwen haar mening geven. Ook zal zij zich weinig zorgen maken over of zij wel plezierig overkomt.
Jij daarentegen zal waarschijnlijk op voorhand minder overtuigd zijn van je eigen gelijk en geneigd zijn in onderling overleg tot conclusies te komen. Ook schat ik in dat jij meer gevoelig bent voor je sociale omgeving en het belangrijker vindt dan zij of het contact plezierig verloopt.
In het contact tussen mensen met zulke verschillende primaire subpersoonlijkheden ontstaat dan ongelijkheid: Zij ‘wordt’, althans in jouw beleving, een afstandelijke, alwetende, kritische ‘ouderfiguur’ en jij een onzeker ‘meisje’, dat het gevoel heeft niet gezien te worden.
Dit heeft overigens niets te maken met professionele kennis of kunde. Het speelt zich louter op gevoelsniveau af. Jij kunt proberen van dat nare gevoel af te komen door goed na te gaan welke subpersonen jouw collega naar voren brengt in het contact. En of dat net die kanten zijn die jij minder inzet.
Experimenteer bijvoorbeeld eens met – als mijn bovenstaande analyse klopt – meer stellig je eigen mening geven, zonder je al te veel zorgen te maken hoe de ander dat vindt. Pas wel voor een ding op: zorg ervoor dat je niet overdrijft daarin, want voor je het weet zijn de rollen omgedraaid…
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl