De vraag
Mijn puber komt steeds te laat op school
Hoi Emmeliek,
Mijn dochter van 15 komt telkens te laat op school. Hoe kan ik haar motiveren om eerder haar bed uit te komen?
Groeten van Marian

Het advies
Beste Marian,
’s ochtends op tijd opstaan is voor menig puber een hele opgave. Misschien ken je het boek van Eveline Crone ‘Het puberende brein’? Het boek is niet bedoeld als leidraad hoe je met een opstandige puber moet omgaan. Het biedt je meer inzicht in de puberhersenen en de veranderingen die hierin plaatsvinden.
Het boek laat goed zien dat juist het slaappatroon zich ca. twee uur later inzet dan op de basisschool het geval was. Op grond van dit gegeven denkt men dat pubers wellicht gebaat zouden zijn als het schoolrooster wat meer rekening zou houden met het lesprogramma op de vroege ochtend.
Eigenlijk is het beter om niets te doen. Te laat komen betekent dat je de volgende ochtend vroeger op school moet zijn. Zorg dat dit te laat komen haar probleem blijft! Erger je er niet aan. De kans is groter dat zij het zelf oplost als zij ‘op de blaren moet zitten’. Wacht dus af of ze het zelf oplost. Blijkt het een chronisch probleem te worden met risico van schorsing, help haar dan om een oplossing te vinden. Niet zo zeer door haar te adviseren, maar juist door met haar mee te denken. Voorkom in ieder geval dat zij erop rekent dat jij haar uit de brand helpt!
Veel succes!
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.