De vraag
Ik heb geen tijd om te piekeren
Beste Ad,
Ik loop eigenlijk al in het begin van de cursus Stop met Piekeren aan tegen het inplannen van de zogenaamde ‘piekerkwartieren’. Ik heb een drukke baan waarin ik lange dagen maak. Het is dan ook niet mogelijk om in de ochtend een kwartier ergens ongestoord te zitten piekeren. Ik kom tevens laat thuis omdat ik na het werken probeer te sporten. Dit betekent dat een piekerkwartier automatisch relatief kort voor het slapen gaan komt te zitten.
Zijn er suggesties om deze methodiek anders in te kleden?
vriendelijke groet, A.

Het advies
Expert
Ad Kerkhof
Piekerexpert
Beste heer/mevr. A.
Het is geen wonder dat u last heeft van piekeren. Als uw leven zo druk is georganiseerd blijft er niets anders over dan ’s avonds laat te piekeren, en als dat gebeurt ligt slapeloosheid op de loer. Maar toch is het goed om wat meer rust en structuur in uw leven te krijgen anders komt u wellicht terecht in een burn-out.
Mijn advies: ook al maakt u lange dagen, dan nog is het verstandig een moment van reflectie in te bouwen, het liefst op vaste tijdstippen. Kunt u overdag, bijvoorbeeld in de middagpauze, een kwartier vrijmaken en u afzonderen om even te gaan zitten piekeren? En hoeveel rust heeft u tussen uw werk en uw sport? Loopt dat onmiddellijk in elkaar over? Zo ja, dan ben ik bang dat u toch wel gehaast door het leven gaat.
Sport u elke dag onmiddellijk na het werk? Als dat het geval is dan ben ik bang dat u helemaal niet in de gaten heeft dat u naar een chronische spanning toewerkt. Weet u waarom Franse chirurgen in vergelijking met hun Noord-Europese en Amerikaanse collega’s veel minder last hebben van stress en burn-out? Zij gaan tussen de middag in een restaurant eten.
Met vriendelijke groet,
Ad Kerkhof