De vraag
Elke ochtend strijd met mijn puber
Mijn dochter (15) staat te laat op, moet dan haasten om op tijd te zijn en ik moet haar constant achter haar vodden zitten. Zij wordt daar weer boos om. Erg ongezellig, wat doe ik eraan?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Pubers willen erg graag meedenken en verantwoordelijkheden krijgen. Zodat er niet zomaar van alles over hen besloten wordt. Ik adviseer je daarom om met je dochter te bespreken dat je niet blij wordt van hoe het nu gaat en dat je vermoedt dat zij dat ook vindt.
Jij ergert je aan haar en zij zich aan jou. Vertel haar dat je haar meer eigen verantwoordelijkheid wilt geven. Eén punt gescoord. Ze wordt boos als jij je ermee bemoeit, dus mag ze laten zien of ze al oud genoeg is om het zelf te doen, op haar eigen manier, binnen een aantal kaders die jij stelt: op tijd op school en elke ochtend ontbijten.
Vertel haar dat jij erop vertrouwt dat ze in staat is haar ochtend zo in te delen dat dat lukt. Spreek een periode af waarin jij je er niet mee bemoeit en zij mag laten zien dat ze het kan.
Lukt het in die periode niet? Geeft niet, dan was de verantwoordelijkheid geven nog iets te vroeg en gaat er opnieuw gepraat worden. Vraag haar dan ook wat jij kunt doen om het wél te helpen slagen. Waarschuwen als ze nog 15 minuten heeft? Haar één keer roepen na de wekker? Bedenk zo samen een manier waar jullie je allebei in kunnen vinden.