De vraag
Zal ik peettante blijven?
Beste Else-Marie,
Mijn zus heeft dit jaar een kindje gekregen. Ik ben benoemd tot peettante, wat ik erg leuk vind. Het probleem is dat ik een heel ander leven leid dan mijn zus. Ik heb altijd graag kinderen gewild, maar heb enkele miskramen gehad. Daarnaast is mijn relatie dit jaar stuk gelopen. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik een andere invulling aan mijn leven heb gegeven.
Ik werk erg veel, ook in de avonduren en daarnaast heb ik vaak etentjes met collega’s en sport erg veel. Ook heb ik sinds kort een nieuwe vriend. Dit alles bij elkaar zorg ervoor dat ik druk bezet ben en niet veel tijd voor mezelf of voor anderen over heb.
Mijn familie neemt me erg kwalijk dat ze me niet vaak zien en vooral dat ik niet vaak mijn petekind bezoek. Ze zijn van mening dat ik een band met mijn petekind moet opbouwen en dat dat alleen lukt door hem vaak te bezoeken. Dit wordt me verweten en zorgt voor ruzie en daarnaast voor een ontzettend schuldgevoel bij mij.
Mijn zus heeft al voorgesteld iemand anders peettante te maken en eigenlijk denk ik dat dat beter is, want ik kan nu niet aan de eisen van mijn familie voldoen. Daarnaast voel ik me niet erg op mijn gemak bij mijn zus thuis. Er wordt veel kritiek op me uitgeoefend en ik voel me beter op mijn gemak bij mijn vrienden dan bij mijn familie. Mijn vraag is eigenlijk wat moet ik doen? Afstand nemen van het “peettanteschap” of meer van me afbijten en uitleggen dat het niet gaat om de frequentie van mijn bezoek maar om de kwaliteit van mijn bezoek?
Met vriendelijke groet, Betty

Het advies
Beste Betty,
Je hebt zelf heel wat mee moeten maken de afgelopen zijd: je relatie is stukgelopen en je hebt de vreselijke teleurstelling te verwerken gekregen van een aantal miskramen. Ik denk dat je zus jou als troost voor al dat verlies heeft gevraagd, peettante te worden van haar kind. Een lief gebaar van haar, die jij ook waardeert, want je schrijft dat je de benoeming tot peettante erg leuk vindt.
En nu de praktijk: Je geeft op een andere manier invulling aan je peettanteschap dan je zus en je familie van je had verwacht. Het kan zijn, dat ze denken dat je niet belangrijk vindt om peettante te zijn. Het kan zijn dat je zus eigenlijk om erkenning van jou vraagt, voor het feit dat ze jou gevraagd heeft peettante te worden.
Ga een keertje met haar alleen praten, vertel haar wat het voor jou betekent dat je peettante bent geworden, terwijl je zelf geen kinderen hebt kunnen krijgen tot nu toe. Vertel haar hoe jij de invulling van het peettanteschap ziet, wat jij belangrijk vindt om met je petekind te doen, hoe jij een band met hem wilt opbouwen. Niet van je afbijten, maar wel een brug bouwen naar je zus op pijlers, gemaakt van jouw voorwaarden en haar behoeften met betrekking tot het peettanteschap.
Else-Marie van den Eerenbeemt en Nelly Bakhuizen
• Else-Marie van den Eerenbeemt is familietherapeut, specialist familieverhoudingen, docent Voortgezette Opleidingen aan de HvA/ProEducation, publicist en onderzoeker op het gebied van de ouder-kind relatie. Else-Marie schreef o.a. het boek De liefdesladder, over liefde en familiegeschiedenis.
• Neem ook een kijkje op haar site: www.else-marie.nl