De vraag
Mijn ex is na acht jaar nog steeds boos
Hallo Carien,
Ik ben acht jaar geleden gescheiden en heb alweer jaren een nieuwe relatie en een kind. Mijn ex was het niet eens met de scheiding. Hij was erg boos. Ik heb er een jaar over gedaan om de knoop door te hakken. Hij was al jaren depressief en reageerde veel op mij af.
We hebben samen een kind van dertien. Een normaal gesprek is eigenlijk zelden mogelijk. Hij blijft overal boos over: dat ik ben weggegaan, dat ik ben verhuisd (had niet gemogen). Iedere keer als ik denk dat het beter gaat, verzint hij weer iets.
Sinds enige maanden heeft hij een advocaat in de arm genomen in verband met de alimentatie. Ik heb altijd gezegd dat ik wil blijven praten. Dit is al jaren heel frustrerend en nu ook nog kostbaar en ik vind het heel erg voor onze dochter. Ik heb vaak gevraagd om een normaal contact, maar hij vindt dat ik zijn vertrouwen heb geschonden en alle rechten heb verspeeld.
Hoe kan ik hiermee omgaan? Toch blijven proberen? Of nergens meer op reageren? Maar we hebben wel een kind samen. Hij heeft nooit meer een relatie gehad overigens. We hebben co-ouderschap zo goed en kwaad als ’t gaat.
Bedankt en groeten,
Suus

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Suus,
Dat is een lastig parket waarin je zit. Niets wat je doet, helpt. Je ex blijft boos en het lijkt alleen maar te escaleren. Bovendien, met een advocaat nemen de kosten inderdaad heel erg toe. Je zegt dat je gevraagd hebt om een normaal contact, maar wat is normaal? Jullie zullen daar verschillend tegen aan kijken.
Een manier om hier uit te kunnen komen is de hulp in te roepen van een onpartijdige derde, een mediator. Maar dat kan alleen als hij daarmee instemt. Doel van de mediation kan dan zijn dat jullie aangeven hoe je in de toekomst met elkaar wilt omgaan, dat je spelregels afspreekt. Wil dit lukken dan moet je aansluiten bij zijn belang: wat heeft hij te winnen met mediation? Zou hij iets willen doen dat in het belang is van jullie dochter?
Daarnaast zou het kunnen dat het helpt als je oprecht excuus aanbiedt voor het leed dat je hem hebt aangedaan. Daarbij cijfer je jezelf en je trots weg ten behoeve van een groter belang, namelijk het oplossen van het conflict.
Mocht dit allemaal niet lukken, dan moet je een advocaat inhuren en komt het geschil voor de rechter. Ook de rechter kan dan naar een mediator verwijzen.
Hoe dan ook, zie het conflict als iets wat je moet aanpakken, waar weinig eer aan te behalen is en concentreer je op dingen waar je wel invloed op hebt. Laat het je eigen geluk niet vergallen.
Succes,
Carien
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten op www.carienkarsten.nl