De vraag
Mijn vriendin is zo afhankelijk
Beste Wilbert,
Wij zijn een jong stel. We hebben sinds vier jaar een relatie en wonen nu één jaar samen. Dat bevalt goed, maar er is één groot terugkomend probleem. In onze relatie merken we een patroon op dat we beiden vervelend vinden maar moeilijk kunnen veranderen.
Merel heeft soms de neiging om bij gebrek aan overzicht bij problemen – van praktische of emotionele aard – de verantwoordelijkheid voor het vinden van een oplossing volledig bij Steef te leggen. Steef heeft de neiging om zijn eigen gevoelens en wensen te negeren en toe te geven aan Merels verlangens.
Deze afhankelijke buien van Merel roepen weerstand en irritatie bij Steef op, en Merels probleem oplossen is dan de makkelijkste oplossing. Merel voelt zich daardoor kort geholpen, maar op de langere duur juist steeds onzekerder en minder zelfstandig. Steef raakt hierdoor ook kort opgelucht, maar voelt op de langere duur steeds meer een afstand tussen hen beiden ontstaan.
Deze eigenschappen versterken elkaar. We doen het maar we willen het allebei niet. Steeds vertonen we dit gedrag, terwijl dit niet is hoe we met elkaar om willen gaan.
We hopen dat u aanwijzingen of adviezen voor ons heeft.
Met vriendelijke groeten,
alvast hartelijk bedankt,
Merel en Steef

Het advies
Beste Merel en beste Steef,
Jullie stemmen je individuele behoeften heel sterk op elkaar af. Bij jullie ontstaat daardoor een probleem in de begrenzing. Mijn advies aan Merel is: probeer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen problemen en mijn advies aan Steef: Begrens je in je helpersrol.
De eerste stap in dit proces is al gezet: Jullie denken er over na en kunnen het voor een deel onder woorden brengen. Als het zich werkelijk herhaalt in het patroon zoals hierboven omschreven, experimenteer dan beiden eens met een andere positie.
Doe samen eens iets dat compleet buiten dit patroon valt, iets wat je nooit eerder gedaan hebt. Op elkaar afstemmen is een mooie kwaliteit, maar probeer ook steeds te denken wat voor jezelf goed en belangrijk is en waarin jij je onderscheidt van je partner. Je relatie wordt een stuk dynamischer als je elkaars verschillen kunt verdragen.
Veel succes en vriendelijke groet, Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl