De vraag
Ik wil meer fysieke genegenheid van mijn man
Beste Gerrie,
Mijn man werd vroeger zelden door zijn ouders geknuffeld. Ook nu hebben ze een erg afstandelijke relatie. Ik ben juist heel erg van het ‘knuffelige’.
Zelf neemt hij eigenlijk nooit initiatief om mij aan te raken, naast me op de bank te gaan zitten of hand in hand te lopen. Ik heb hem wel gezegd dat ik het fijn vind als hij ook af en toe dat initiatief neemt, maar dat doet hij niet. Hij vertrekt ’s ochtends zelfs gewoon zonder mij een kus te geven.
Ik kom juist uit een warm en ‘aanrakerig’ nest. Sinds we kinderen hebben accepteert hij fysiek contact wel meer, maar initiatief nemen doet hij nog steeds niet. Moet ik dit accepteren, of zou het ook anders kunnen?
groeten van Esther

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Beste Esther,
Je vraag lezend rijzen er direct een aantal vragen bij mij op. Op welke wijze toont deze man jou zijn liefde en kun jij dat ontvangen? Kun je dat zien, voelen, bij je binnen laten komen? En merkt hij dat jij dat ontvangt, er blij mee bent? Het kan bijna niet anders dan dat hij ook een ‘liefdestaal’ heeft waarmee hij jou zijn liefde betuigt.
Daarnaast is er natuurlijk de kwestie dat hij jouw ‘liefdestaal’ (nog) niet spreekt. Dat je iets nodig hebt wat je niet spontaan krijgt. Over het algemeen is het zo dat wanneer je iets van iemand nodig hebt, dat vraagt en de ander het je niet kan geven, jij zelf er verantwoordelijk voor bent om daarmee te leren leven/omgaan. Dat geldt ook voor die ander.
Het kan soms erg pijnlijk zijn als je je geliefde niet kunt geven wat die nodig heeft en verlangt. Want vaak is het bij de ander geen onwil maar onvermogen – zeker wanneer het met de keuze voor die ander wel goed zit. Dat onvermogen kan in jullie geval als oorzaak hebben dat het voor jouw man op jonge leeftijd ongewoon of zelfs onveilig was om bijvoorbeeld fysiek liefde te geven. Nu speculeer ik, maar je zou kunnen uitzoeken of fysiek liefde geven niet in het kwaliteitenpakket van jouw man zit, of dat het er wel zit, maar er door aangeboren of opgelopen schade niet uit kan komen. Hier zou je achter kunnen komen met hulp van een contextueel therapeut.
Daarnaast zouden jullie nu als stel al een leuk project in kunnen gaan om elkaars liefdestalen te gaan leren ‘spreken’. Wat mij ook aan het denken zet is dat je man t.a.v. de kinderen wél meer fysiek liefde uit/geeft. Dus er zit meer in dan er in zijn relatie met jou uit komt. Hier ligt denk ik een hulpbron.
Daarbij zal het sowieso anders gaan worden nu jij bent begonnen om je verlangen meer openlijk bespreekbaar te gaan maken. Benut deze kans ten goede én in overleg met je man. Blijf uit het verwijt en bij je verlangen. Zie het als groeien in liefhebben waarbij jullie beiden leren leven met dat wat niet kan en genieten kunnen van wat wel kan en komen zal. Leren liefhebben is immers een levenslange kunst om te blijven beoefenen.
Vriendelijke groet,
Gerrie