De vraag
Waarom keer ik me van hem af?
Na een vrij wild single-bestaan heb ik nu twee jaar een relatie met een lieve man die gek op mij is. We hebben dezelfde normen en waarden en een mooi leven samen. Maar rond mijn ovulatie sluit ik me compleet af voor hem. Zowel emotioneel als lichamelijk. Ik heb dan wel interesse in andere mannen en fantaseer weer over een leven als single. Mijn vriend weet zich geen raad en zelf kan ik me er ook niet overheen zetten. Moet ik me zorgen maken of hij wel de juiste is voor mij?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Veel vrouwen hebben een hoger libido, dus meer zin in seks, als ze ovuleren. Ook hun smaak verandert. Ze vallen plotseling meer op stoere mannen met een hoekige kaaklijn en brede schouders. Sommige onderzoekers wijten deze voorkeur aan het evolutionaire voordeel dat ontstaat als vruchtbare vrouwen vooral vallen op gezonde, potente mannen. Helemaal bewezen is dit nooit. Zoals ook nooit is bewezen dat een relatie van twee mensen de enig mogelijke relatievorm is. Sommige mensen houden er meerdere partners op na, polyamorie. Misschien zoek je maar een gedeelte van de maand een lieve man die gek op je is. Misschien heb je nog niet genoeg wilde jaren achter de rug. En misschien is je man perfect voor je, en moet je je een week per maand een beetje inhouden. //