De vraag
Het gedrag van mijn collega’s maakt me onzeker
Ik werk met drie andere vrouwen samen in een sectie. Met één van hen kan ik vanaf de eerste dag al niet goed overweg. Die collega mag me niet, en ik haar ook zeker niet. Ze is stiekem en vertelt veel verhalen, die ze zelf over me verzint, aan iedereen door. Erg lastig zo’n collega.
Met één van de andere collega’s kan ik soms goed opschieten, al heeft ook zij wat rare dingen. De ene keer gaat het goed, de andere keer negeert ze me compleet. Volgens haar heb ik haar dan iets aangedaan, of heb ik iets raars gezegd. Wat dat dan is zegt ze niet, en ik ben me van geen kwaad bewust en ik raak ervan in de war.
Door de werksfeer die er vaak heerst, raak ik compleet in de stress. Wat moet/kan ik doen?

Het advies
Wat kunnen mensen het elkaar toch moeilijk maken in werksituaties. Ik kan me goed voorstellen dat je er onzeker van wordt.
Zij bepalen hoe jij je voelt – doordat jij ze die macht geeft
Je zegt ‘mijn collega mag me niet’. Het komt op mij over alsof die collega(’s) bepalen hoe jij je voelt. Je geeft ze eigenlijk teveel macht. Hoe heeft het zover kunnen komen? Heb je er wel eens over gepraat met hen? Is er iets tussen jullie voorgevallen? Herken je dit gevoel uit andere situaties?
Het contact verbeteren: 3-stappenplan
De eerste zet zal natuurlijk zijn dat je in een gesprek samen met hen uitzoekt waar het gedrag vandaan komt. Schat je in dat dit geen zin heeft, of heb je dit al geprobeerd? Je hebt altijd en overal simpelweg het recht om te zeggen: ‘ik stop met het investeren van mijn energie in het contact met deze collega’s’. Dit is jouw werk en jouw werkplezier en het is ook de plicht naar jezelf toe om dit zo goed mogelijk te beschermen. Misschien spreekt dit 3-stappenplan je aan:
1. Investeer in verbondenheid. Ga de dialoog aan en vertel wat je dwarszit. Dit betekent ook: opkomen voor jezelf als het moet. Als mensen de waarheid moeten horen, zorg er dan voor dat zij dit te horen krijgen. Dit geldt voor de twee collega’s, maar ook voor de rest die de verhalen aanhoort.
2. ‘Hard’ jezelf naar de twee collega’s toe. Stel duidelijke grenzen: dit pik ik wel en dat pik ik niet. Schrijf deze grenzen voor jezelf op. Laat dit duidelijk in je gedrag merken. Probeer niet extra aardig of juist onaardig te zijn als hun gedrag er niet naar is, maar blijf neutraal en blijf je richten op dingen die wel goed gaan.
3. Trek je eigen plan. Besteed energie aan collega’s die jou open en hartelijk tegemoet treden en laat de andere twee links liggen.
Stap naar je leidinggevende over het geroddel
Nog even dit: als er over jou geroddeld wordt, sta je buitenspel. Het is lastig om dit zelf aan te kaarten, omdat het vaak averechts werkt. De ‘pesters’ krijgen dan hun zin: een reactie. De enige die hier echt wat aan kan doen is je leidinggevende. Alleen gebeuren dit soort dingen juist vaak in een team waarbij de leidinggevende niet vanuit een duidelijke set waarden opereert. Je kunt je voorstellen dat dit niet gebeurt bij een team waarvan de manager de sfeer bewaakt, zorgt voor onderlinge verbondenheid en roddel en achterklap direct in de kiem smoort.
Zorg ervoor dat je goed bij jezelf blijft checken of je deze situatie nog kunt dragen. Een bondgenoot in de strijd kan ook heel goed helpen. En realiseer je: jij bent de baas over je eigen leven. Jij bepaalt ook de grens.
Meer lezen