De vraag
Collega’s vragen niet: ‘Hoe was je vakantie?’
Beste Irene,
Hoe komt het dat collega’s mij vaak niet zien? Als ik ziek ben geweest of terug kom van vakantie, wordt er zelden naar geïnformeerd. Zelf informeer ik wel altijd bij anderen.
Groeten van Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Het gevoel niet ‘gezien’ te worden, wordt door veel mensen ervaren. Het is een logisch verschijnsel. Ten eerste, als je een tijdje afwezig bent geweest in verband met vakantie of ziekte kom je vanuit een andere situatie na enige tijd weer in de normale werksituatie terug. Je terugkeer in de organisatie valt dus samen met een verandering van omgeving, wat dit moment voor jou opvallend maakt.
Je collega’s zijn echter de hele tijd in dezelfde werksituatie gebleven. Voor hen is er dus eigenlijk niets veranderd. Jouw terugkomst is voor hen dan ook minder opvallend. Dit kan maken dat ze je terugkeer als normaal zien, en er weinig of geen aandacht aan besteden.
Ten tweede kan het ook zijn dat je collega’s dezelfde ideeën over hun zichtbaarheid hebben als jij. Ook anderen kunnen onzeker zijn in sociale situaties! Als je collega’s zich afvragen of jij hen wel ziet zullen ze minder waarschijnlijk naar jouw vakantie of ziekte informeren. Misschien kun je proberen bij binnenkomst je collega’s zelf te begroeten en een praatje met hen te maken. Laat merken dat je het fijn vindt hen weer te zien en te spreken. Je zult zien dat je dan ook meer aandacht van hen gaat krijgen.
Vriendelijke groet,
Irene de Pater
Plusabonnees konden vragen stellen aan arbeids- en organisatiepsycholoog Irene de Pater. Neem ook een kijkje op de personal webpage van Irene de Pater home.medewerker.uva.nl