De vraag
Mijn leidinggevende verpest de werksfeer
Beste Bregje,
Op mijn werk heb ik te maken met een lastige situatie. Sinds we een nieuwe leidinggevende hebben, heerst er een negatieve sfeer in ons team. Dit komt voornamelijk doordat de nieuwe leidinggevende geen onderdeel uitmaakt van het team en zonder overleg alle beslissingen neemt. Tegelijkertijd staat deze leidinggevende weinig open voor wat er in het team speelt. Veel teamleden voelen zich hierdoor niet gehoord, maar er is weinig ruimte om iets in te brengen.
Ik werk al langer in het bedrijf en voel me in deze situatie verantwoordelijk om op te komen voor de belangen van mijn team. Tegelijkertijd kost het me veel energie om steeds de strijd aan te moeten gaan met deze dominante leidinggevende. In het verleden heeft zich een vergelijkbare situatie voorgedaan met een leidinggevende die niet goed viel bij de teamleden, wat destijds ook de werksfeer negatief beïnvloedde.
Wat adviseer je mij om te doen? Wat kan ik bijdragen om de werksfeer te verbeteren?
Met vriendelijke groet,
Mevrouw Sellman

Het advies
Beste mevrouw Sellman,
Hartelijk dank voor je vraag. Ik kan me voorstellen dat het een bijzonder moeilijk dilemma is waar je voor staat: enerzijds wil je je team verder helpen anderzijds moet je zorgen dat je er zelf niet het slachtoffer van wordt. Ik maak uit je beschrijving op dat jullie team gebukt gaat onder een leidinggevende die zich te dominant opstelt. Het is wat je noemt niet bepaald een ‘teamplayer’ en hierdoor is de sfeer voor jullie onveilig.
Soms kan het goed zijn voor een team als een leider instructies geeft en vertelt hoe zaken moeten, maar in mijn optiek brengt hij dit altijd in balans door de wensen en behoeftes van het team hierin mee te nemen. Het team moet hem allereerst als leider accepteren. Een leidinggevende die zoveel ‘power’ nodig heeft om zich staande te houden, voelt zich diep van binnen niet oké. Dat kun je je voorstellen. Deze man compenseert wellicht het gebrek aan kennis met een overmaat aan dominantie. Maar goed, dat is puur giswerk van mijn kant.
Het blijft lastig, want zoals je beschrijft zijn er in het verleden ook leidinggevenden geweest die niet goed zijn gevallen bij teamleden. Heb je enig idee waarom? Heeft deze leidinggevende er iets van meegekregen? Hebben jullie samen wel eens geanalyseerd wat er telkens misgaat? Zie je deze stijl van leidingeven vaker terug in jullie branche?
Mijn enige advies luidt: Probeer je teamleden zo ver te krijgen dat ze erover willen praten. Dit kun je op een veilige manier doen, door bijvoorbeeld onze teamtest (gratis te downloaden) te introduceren. Hierbij werkt de positieve insteek het beste: ‘Ik heb een leuke test, hiermee kunnen we kijken hoe we als team samenwerken.’ Dat werkt beter dan: ‘We moeten iets doen want de sfeer is slecht, nu heb ik een test….’
Blijft de situatie zo slecht? Overweeg dan om in ander team te gaan werken, met een leidinggevende die onderdeel uitmaakt van dat team en waarin je tot je recht komt. Veel succes met deze situatie.
Vriendelijke groet,
Bregje Spijkerman