De vraag
Je verliefdheid loslaten, hoe dan?
Ik heb de lastige gewoonte om verliefd te worden Рen lang te blijven Рop mannen die mij niet als d̩ vriendin willen.
Nu zit ik weer middenin zo’n situatie. We hebben even iets gehad, maar al snel bleek dat hij niet verliefd op mij was. Inmiddels zijn we allebei belangrijk voor elkaar, maar hij is op een andere manier belangrijk voor mij dan ik voor hem. Hoe kan ik mijn verliefdheid loslaten en een mooie vriendschap met hem opbouwen? Hem uit mijn leven bannen is geen optie. Dat wil ik hem niet aandoen, maar mezelf ook niet.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Zo’n vaste gewoonte zegt iets over uw wensen en zorgen op relatiegebied. Als u dat voor uzelf uit zou werken, zal de neiging om te vallen op mannen die slechts ‘vriend’ willen zijn vanzelf afnemen.
Verliefdheid loslaten: een kwestie van (genoeg) ‘reality testing’
Maar ja, nu zit u er wel mee. Om deze verliefdheid te kunnen loslaten is veel ‘reality testing’ nuttig. Vraag hem heel expliciet te zeggen wat hij wel en niet voor u voelt. En als hij te voorzichtig antwoordt (uit aardigheid), kijk dan naar zijn gedrag. Wie neemt het initiatief tot een afspraak, hoeveel interesse heeft hij in andere vrouwen, doet hij veel moeite om u te begrijpen en te plezieren? Besef dat verliefdheid niet te beïnvloeden is, het is er of het is er niet. Denk niet: het gaat nog komen, als ik maar volhoud.
En voor een volgende keer: wacht eens tot iemand verliefd wordt op u, in plaats van altijd zelf te beginnen. Durft u dat aan, wachten? Ik adviseer u om, mocht de grote liefde nog even op zich laten wachten, volop te genieten van de vriendschap. Daarin bent u blijkbaar heel goed.