De vraag
Ik wil niet steeds het gesprek op gang houden
Beste Lex,
Ik heb moeite met één bepaald persoon: een (‘ondergeschikte’) collega met wie ik nauw samenwerk. Zij werkt al jaren bij het bedrijf; ik sinds een aantal maanden. Ik erger me aan haar (naar mijn mening) hooghartige houding, schijnheilige vriendelijkheid en passieve gemakzucht.
In contact met haar voel ik me onzeker en heb ik sterk het gevoel als enige verantwoordelijkheid te nemen voor het verloop van een gesprek. Wanneer ik deze verantwoordelijkheid niet op me neem, valt er veelal een pijnlijke stilte. Vervolgens lijk ik weer de enige die zich daar ongemakkelijk bij voelt; in plaats van weg te kijken, kijkt zij me uitdagend aan. Bij andere mensen heb ik dit niet. Ik ben benieuwd hoe ik deze ergernis kan omzetten in een les.
Vriendelijke groet,
J. Vermeulen

Het advies
Beste J. Vermeulen,
De situatie tussen jou en jouw collega is me niet geheel duidelijk. Allereerst de vraag waarom je ‘ondergeschikte’ tussen aanhalingstekens zet. Ben jij haar baas? Of niet? Ik stel deze vraag, omdat het vaak voorkomt dat moeilijk lopende interacties, nog los van primaire of verstoten subpersoonlijkheden het gevolg zijn van onduidelijke hiërarchische relaties. Wellicht speelt het feit dat zij al lang en jij veel korter bij het bedrijf werkt ook een rol?
Maar nu dan verder over haar houding en jouw reactie daarop. Je schrijft ‘hooghartige houding’ , ‘schijnheilige vriendelijkheid’ en ‘passieve gemakzucht’. Ook ervaar je haar als uitdagend. Jouw reactie is tweeërlei: je wordt heel verantwoordelijk en je wordt onzeker. Je lijkt geen vat op haar te hebben, terwijl je haar wel moet cq. wilt beïnvloeden, want er moet werk gedaan worden veronderstel ik.
Ik ben benieuwd of jij herkent dat verantwoordelijkheid en controle willen hebben bij jouw primaire systeem hoort? Als dat zo is dan ligt het voor de hand dat je onzeker wordt als je merkt dat je het met deze tools niet redt bij deze vrouw.
Ik moet wat koffiedik kijken, want ik krijg nog niet een geheel schep beeld van jullie interactie. Maar ik doe een poging. Stel dat in jouw primaire systeem verantwoordelijkheid en controle een belangrijke plaats heeft. Stel dat in het primaire systeem van jouw collega onverantwoordelijkheid, speelsheid, niet zo serieus zijn belangrijke aspecten zijn. Dan kan zich in jullie contact een ongemakkelijk aanvoelende relatie ontstaan die lijkt op de relatie tussen een verantwoordelijke plichtsgetrouwe ouder en een rebelse puberdochter.
Misschien herken je hier niets in. Maar wat in ieder geval de les zou kunnen zijn: ga voor je zelf goed na welke subpersonen jij in de relatie naar voren schuift. Ben jij die ‘verantwoordelijke ouder’ of ontdek je dat andere kanten van jezelf een prominente rol spelen? Probeer te ontdekken wat haar subpersonen zijn die actief zijn in jullie contact. Zijn het de aspecten die ik hierboven beschreef of andere? En vervolgens: wat kan je, in een soort homeopathische dosis, van haar overnemen?
Probeer het eens met verantwoordelijkheid: Kijk eens wat er in een gesprek gebeurt als jij er langer dan zij in slaagt om een stilte voort te laten duren. Of gewoon te zeggen dat jij het ook niet weet?
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl