De vraag
Ik durf mezelf niet te profileren
Beste Ursela,
Ik ben te bescheiden en durf mezelf niet te profileren. Ik weet best wat mijn sterke punten en mijn prestaties zijn, maar wanneer ik bij gelegenheid iets gunstigs over mezelf wil vertellen, schiet ik ogenblikkelijk in de stress en verkramp ik van binnen. Ik houd dan liever maar weer mijn mond en laat de gelegenheid voorbij gaan. Zelfs heel basale dingen, zoals mijn opleiding, verzwijg ik zolang het kan.
In de kern ben ik bang om afgunst op te wekken of anderen een gevoel van minderwaardigheid te geven. Ik ben vroeger heel veel gepest en weet vrijwel zeker dat dit nog een gevolg daarvan is.
Door mijn te grote bescheidenheid voel ik me in veel situaties onderschat en onzichtbaar. Anderen die minder presteren maar meer reclame maken voor zichzelf, krijgen alle lof toegezwaaid. Hoe word ik een betere publiciteitsagent voor mezelf?
Groeten van Frederique

Het advies
Beste Frederique,
Gelukkig weet je diep van binnen wat je waard bent, wat je sterke punten zijn, wat je prestaties zijn! Dat is een zeer mooi begin. Rest jou inderdaad nog je bescheidenheid zo af en toe van je af te gooien en je op de daarvoor geschikte momenten te laten kennen als een rasechte professional, die veel in haar mars heeft.
• Heb daarvoor een lijst paraat van die punten die je bij tijd en wijle kenbaar wilt maken.
• Leer deze zodanig uit je hoofd dat je ze vlekkeloos kunt opdreunen. Oefenen voor de spiegel zal daarbij zeker helpen.
• Breng elke week, tijdens een voor jou al dan niet gemakkelijk moment en een voor jou al dan niet gemakkelijke gesprekspartner één punt naar voren. Begin bijvoorbeeld tijdens een gezellig etentje met een vertrouweling in je privé-leven. En voer in de loop van de weken de moeilijkheidsgraad op, aldus het volgende voorbeeld.
• Blijf oefenen, ook al zou je niet helemaal tevreden zijn!
• Denk ook eens aan ademhalingsoefeningen om in wat voor situaties dan ook rustig te blijven.
• Laat je indien gewenst tijdens dit proces persoonlijk begeleiden.
• Blijf daarnaast zichtbaar je taken/opdrachten vervullen, taken/opdrachten die voor wie of wat dan ook belangrijk zijn.
Frederique, al doende zul je ongetwijfeld progressie boeken. Wees daarbij in het begin wel tevreden met elke kleine vooruitgang die jij weet te boeken. En beschouw dit proces als een verrijking van je leven, een verrijking waarvan je alleen maar sterker zult worden. Daarbij wens ik je van harte veel succes toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com