De vraag
Mijn vriend krijgt een huisgenoot: zijn studerende neef
Beste Gijs,
De zus van mijn vriend heeft gevraagd of haar zoon (18) een half jaar bij mijn vriend in mag wonen, omdat hij gaat studeren in de plaats waar mijn vriend woont.
Ik ken mijn vriend nu ruim 2 jaar en nadat we 3/4 jaar hebben samengewoond, latten we nu weer. Af en toe zijn we bij hem, maar meestal is hij bij mij. Alhoewel we dus niet zo heel vaak in zijn huis zijn, zie ik het toch helemaal niet zitten dat de neef bij mijn vriend in komt wonen.
Mijn vriend lijkt het heel erg leuk om hem de stad te helpen leren kennen etc. etc., maar ik moet er niet aan denken dat als ik in het huis van mijn vriend ben, ik de neef elke keer tegen kan komen (ik heb hem tot nu toe niet echt aardig gevonden).
Mijn vriend zegt dat het zijn huis is (technisch correct) en dat hij zelf kan beslissen of hij zijn neef wel of niet in huis neemt. Ik voel me beperkt doordat zijn huis nu geen privéterrein meer is. Ik kan nu niet meer in pyjama of minder rondlopen zonder een familielid tegen te komen waar ik niets mee heb. Hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken?
Bovendien heeft de zus inmiddels de verwachting uitgesproken, dat mijn vriend haar zoon in het rechte (studeer) spoor houdt, iets wat volgens mij helemaal niet zijn verantwoordelijkheid zou moeten zijn, aangezien de zus en haar man hebben besloten dat hun kinderen geen opvoeding meer na hun 12e jaar hoeven te hebben.
De neef heeft dus de afgelopen 6 jaar alles kunnen doen en laten zonder gecorrigeerd te worden. We zijn van plan afspraken te maken, maar wat doen we als die niet nageleefd worden? Graag je advies!
Vriendelijke groet,
Parel

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Hoi Parel,
Ik vind het heel erg knap dat je dit probleem zo bewust benoemt. Vaak is het op de korte termijn veel makkelijker om dingen oogluikend toe te staan, tot je er echt helemaal knettergek van wordt. Dat moment kan jij door deze dappere daad wellicht voor blijven.
Je vriend heeft gelijk; het is zijn huis. En jij hebt gelijk; het is jouw privacy. Kennelijk lost gelijk krijgen het probleem dus niet op. Wat het moeilijk maakt is dat jullie qua opvattingen over wat normaal is thuis kennelijk ver uit elkaar liggen. Tijd dus om die kloof te dichten, en wel zo snel en daadkrachtig mogelijk:
– Ik denk dat het goed is om te beseffen hoe urgent dit is, en kennelijk heb je dat besef al door de vraag te stellen. Op termijn kunnen er grote problemen ontstaan in je relatie, dus benoem vooral in een gesprek met je vriend dat je je grote zorgen maakt over jullie toekomst als de situatie blijft zoals deze is, en dat er dus echt iets moet veranderen.
– Benadruk dus ook dat het niet gaat om gelijk hebben maar om het vinden van een oplossing voor jullie beiden. Je doet dit uit liefde, niet uit boosheid. Benadruk dus ook dat je kiest voor deze directe weg omdat je zo ontzettend veel van hem houdt.
En leg vervolgens tot in detail uit wat je dwarszit, bijvoorbeeld door hem dit verhaal te laten lezen! De meeste problemen in relaties ontstaan doordat mensen het niet aandurven om heel erg eerlijk tegen elkaar te zijn, dus zonder dingen met de mantel der liefde te bedekken. Al wordt hij boos, dan nog weet hij in ieder geval precies hoe jij erover denkt. Mannen hebben het vaak nodig dat ze heel direct horen wat je vindt, is mijn eigen ervaring (ik snap zelf helemaal niets van die subtiele hints).
Mijns inziens is er inderdaad sprake van een opgelegde verantwoordelijkheid, waarin iemand ongewild deel gaat uitmaken van jouw privé-leven. Aan de andere kan is hij meestal bij jou, dat scheelt. Zou het je rust geven als hij van ‘meestal’ ‘vrijwel altijd’ zou maken?
Misschien is het probleem praktisch makkelijker oplosbaar dan je denkt, door al die emotionele commotie. Blijf dus nuchter en zoek samen naar een praktische, snelle oplossing.
Succes!
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen