De vraag
Ik wil alles onder controle hebben
Beste Rinze,
Sinds drie jaar heb ik een hele fijne relatie, maar we weten niet of we zullen gaan samenwonen of niet. Het zou erop neerkomen dat ik moet verkassen en voor mijn gevoel alles op moet geven. De meeste dingen zijn van minder belang of er valt wel een mouw aan te passen. Maar ik denk dat ik onbewust het meeste bang ben voor de financiële consequenties als het misgaat.
Hij heeft een huis en ik heb letterlijk niets achter de hand. Zo moet je niet denken, maar het is ooit na twintig jaar huwelijk misgegaan. En ik ben iemand die van structuur houdt en het liefst op safe speelt. Ik wil ook over alles controle hebben. Maar ja, elk weekend weer afscheid nemen is ook niet leuk. Wat kunt u mij raden, zodat ik daar wat zekerder in sta? Alvast mijn dank.
M.vr.gr.,
Ingrid

Het advies
Beste Ingrid,
Als we alles eens van te voren zouden weten, zou dat niet prachtig zijn? Ik denk eerlijk gezegd van niet, want dat zou wel heel veel verrassing en opwinding uit het leven halen. En wat als we alles onder controle zouden hebben? Lijkt mij persoonlijk een erg saai vooruitzicht?
Ik ga misschien een beetje filosofisch klinken, maar ik denk wel eens dat het leven je voorhoudt waar je nog niet klaar mee bent. Het kan even duren, maar als je bepaalde dingen nog niet hebt opgelost, dient het leven het na verloop van tijd gewoon weer op. Meestal in iets andere vorm, maar nog wel herkenbaar. Het helpt enorm om dat gewoon te zien als een herkansing om er alsnog iets van te maken. Als iets eerder mis is gelopen, krijg je nu de kans om het wel goed te laten aflopen.
Het is goed om van jezelf te weten dat je je goed voelt bij structuur. Dat is iets om rekening mee te houden en een plaats te geven in alles wat je doet, niets mis mee. Maar op safe spelen is iets anders. Safe is voor het overgrote deel een illusie, en om die in stand te houden gaan mensen vaak steeds meer afstand nemen van het leven in al zijn verschijningsvormen. Dan wordt safe dus zoiets als levenloos. En dat is wel een erg hoge prijs om te moeten betalen voor een illusie.
Onderdeel van ‘op safe spelen’ is dat je doemscenario’s gaat maken van dingen. ‘Wat als’ wordt dan een vast onderdeel van je denken, en je concentreert je steeds meer op alles wat niet goed kan gaan, om er vervolgens maar helemaal niet aan te beginnen. Je prijst jezelf dus al op voorhand uit de markt, door je zorgen te maken over de afloop. Zorgen maken is eigenlijk gewoon toekomstige oorzaken zoeken voor angsten uit het verleden. En als je dat maar genoeg doet, zullen die angsten niet verdwijnen, maar eerder groter worden.
Zoek dus vooral naar manieren om je open te stellen voor wat je werkelijk wilt in het leven. Zie zorgen maken als een patroon dat je ooit ergens hebt opgelopen, maar zie het niet als de werkelijkheid. Durf af en toe een stap in het onzekere te doen en geniet van wat dat oplevert, zonder je daarbij af te vragen of het wel blijvend is. Vergeet niet dat vertrouwen vertrouwen aantrekt. Dat begint bij het vetrouwen dat jij in het leven stelt.
Veel succes daarmee!
Rinze Terluin
• Veranderingscoach Rinze Terluin nodigt u uit op een nieuwe manier te kijken naar grote veranderingen in uw leven. Neem ook een kijkje op de website van veranderingscoach Rinze Terluin www.loslaten.nl