De vraag
Ik durf niet te experimenteren met seks
Beste Gertjan,
Ik ben 23 jaar oud en heb inmiddels een relatie van bijna negen jaar. Ik leerde mijn vriend op mijn 14de kennen en ik dus net de pubertijd in ging. Hij is bijna vijf jaar ouder en zijn pubertijd was dus al voorbij. Ik merk nu steeds meer dat mijn seksualiteit geblokkeerd is en ik wil hier vanaf.
Ik voel me onzeker over het blootgeven van mijn lichaam (maar niet naar hem toe) en ik heb veel blokkades. Ik durf niet te experimenteren; toen ik dat ‘hoorde’ te doen had ik al een relatie.
Kun je me tips geven over wat ik hieraan kan doen? Het levert mij en mijn relatie nu veel druk en stress op, wat het ook niet ten goede komt.
Vriendelijke groet,
Geblokkeerd

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Geblokkeerd,
Je bent het slachtoffer van het algemeen menselijk gegeven dat als je één keuze maakt, andere keuzes afvallen. Je kunt niet monogaam zijn in een serieuze relatie en tegelijkertijd experimenteren met anderen. Veel jongeren lossen dat op met meer of minder losse flodders, verliefdheden, korte verkeringen en al dan niet stiekeme contacten met anderen. Hierdoor zijn de tienertijd en adolescentie enerzijds erg onrustig en vol wisselende emoties, anderzijds doen ze zo een hoop sociale, relationele en seksuele vaardigheden op.
Gemiddeld genomen – maar er zijn natuurlijk allerlei variaties mogelijk – ontmoeten ze tussen 25 en 30 jaar een serieuze partner met wie eventueel voor kinderen gekozen wordt. Opleidingsniveau, stad of platteland en een religieuze of niet-religieuze omgeving maken daarbij verschil: hoogopgeleide, niet godsdienstige vrouwen in de stad beginnen het laatst met trouwen en kinderen (ook met hun seksuele ervaring, trouwens).
Jij hebt met 23 jaar al 9 jaar relatie-ervaring wat veel voordelen en veiligheid zal hebben geboden, maar je hebt ook dingen gemist. Logisch dat jij (en je vriend?) zich afvragen of er nog meer is. Een schrale troost: dit gevoel bekruipt ook mensen met veel ervaring, mensen met tientallen contacten voor hun huwelijk, en mensen die vroeg begonnen zijn met seksuele experimenten.
Het gevoel van blokkade dat jij noemt, is ook niet voorbehouden aan mensen met weinig seksuele ervaring. Ik kan uit je vraag niet opmaken of je behoefte hebt aan ervaring met anderen, of dat je je überhaupt vrijer wilt voelen in je seksualiteit. Zou je deze relatie willen stopzetten, om te ervaren hoe het is om op jezelf te zijn of om met anderen te experimenteren? In dat geval gaat het natuurlijk om veel meer dan het seksuele. Het is niet aan mij om daar advies over te geven, daar kun je alleen zelf een koers in zoeken.
Als je door wilt met deze relatie, dan kun je samen aan de slag om het vrijen en het lichamelijke meer naar je zin te maken. Een cursus massage of samen naar de sauna, kunnen je helpen je vrijer te voelen in je lijf. Experimenteren met anderen, stiekem of openlijk alleen, of samen naar parenclubs bijvoorbeeld, is ingrijpend en ingewikkeld, je moet wel erg zeker van jezelf en elkaar zijn om daar een goede vorm voor te vinden. In alle gevallen begint het ermee dat je in gesprek gaat met je vriend en kijkt wat er mogelijk is. Ik vind dit ook wel iets om een paar gesprekken bij een seksuoloog of een andere deskundige gespreksleider te arrangeren, niet zozeer vanuit een probleem-perspectief, maar om de mogelijkheden en vragen goed in kaart te krijgen.
Succes!
Gertjan van Zessen