De vraag
Ik heb pdd-nos en wil een relatie
Ik ben een vrouw van 19 met pdd-nos, een vorm van autisme. Ik wil graag relaties aangaan, maar dat lukt niet. Als ik een leuk iemand ontmoet en laat merken dat ik méér wil, neemt diegene direct afstand. Ook gebeurt het vaak dat vrienden dingen doen die ik echt niet prettig vind, maar als ik er iets van zeg, is het direct over met de vriendschap. En als ik niks zeg, gaat het niet zoals ik het wil. Wat doe ik verkeerd?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Voor mensen met autisme-achtige beperkingen is het moeilijk om de ander goed aan te voelen en de eigen communicatie daarop af te stemmen. Dat is heel jammer, want u heeft natuurlijk wel behoefte aan vriendschap en liefde. Gelukkig kan die sociale vaardigheid verbeterd worden door feedback te krijgen en veel te oefenen. Overal in Nederland zijn trainingsgroepen voor volwassen autisten; vraag ernaar bij uw huisarts of bij uw contact in de ggz.
Het kan zijn dat u makkelijker communiceert met een man die gelijksoortige beperkingen heeft. Dat kunt u uitproberen door eens een vakantie te boeken waar andere mensen met autismestoornissen komen, bijvoorbeeld via wielewaal.nl. Richt u niet alleen op een relatie, zoek ook naar vriendschap, met vrouwen en mannen. Er is wel een datingservice speciaal voor autisten: autisme-dating.nl.
De ervaring leert dat veel mensen met uw beperkingen een relatie kunnen opbouwen. Denk dus niet te snel: dat kan ik nou eenmaal niet. Er zijn trouwens heel veel jongelui van 19 die wanhopen omdat ze nog alleen zijn. Op die leeftijd is dat gewoon.