De vraag
Hoe kan ik weer houden van mijn zoon met ADHD?
Beste Jolet
Ik ben een getrouwde moeder en heb twee zonen van 14 en 20. Nu heb ik veel moeite met mijn oudste zoon, die ADHD heeft. Ik zie niets positiefs meer in hem. Hij is lui, presteert niet op school, speelt de hele dag computerspelletjes. Mijn zoon gebruikt het huis als hotel en ruimt niets op. Als ik hem vraag om mee te helpen, is het steeds: ‘Straks!’ We maken constant ruzie. Dit moet stoppen, ik wil weer van hem houden. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er moet heel wat gebeurd zijn dat uw liefde zó uitgeput is geraakt. Kinderen en volwassenen met ADHD kunnen zelf slecht structuur aanbrengen in hun leven. Bij kleine kinderen doen de ouders dat, maar het lijkt erop dat uw zoon uw sturing niet (meer) accepteert. Is uw zoon ooit begeleid in het omgaan met zijn ADHD? Begeleiding kan zijn schoolprestaties ten goede komen. Het is van belang dat uw zoon leert te werken en voor zichzelf te zorgen. Het is daarom tijd om, samen met uw man, een serieus gesprek met uw zoon te voeren, voordat de sfeer nog verder verpest raakt.
Uw zoon moet eigen taken krijgen – begin er maar mee dat hij zijn eigen kamer opruimt, eenmaal per week voor iedereen kookt en zijn eigen was doet. (Niet om de hoek kijken, en niet zijn was van de vloer halen, hoor!) Als hij niet wil meewerken in huis, is het wellicht tijd dat hij onder begeleiding op kamers gaat wonen. Hij heeft er de leeftijd voor. Als deze negatieve spiraal is doorbroken, komt uw moederliefde vast weer terug.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp