De vraag
Onze dochter en haar vriend hebben slaande ruzie
Beste Jolet
Onze dochter en haar vriend wonen sinds kort samen, ze zijn 19 en 24 jaar oud. Het gaat over het algemeen heel goed, maar af en toe hebben ze heftige ruzie, tot slaan aan toe. Dat is moeilijk om aan te zien. Wat moeten we doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit lijkt me heel moeilijk voor u. Uw dochter is nog jong en dan dit soort heftige conflicten – dat is vast zwaar voor haar. Het beste dat u kunt doen is zorgen dat de relatie tussen u en uw dochter goed is, zodat ze zich vrij voelt om raad te vragen of opnieuw thuis aan te kloppen. Samenwonen is heel gezellig en opwindend, maar het is ook een complex aanpassingsproces, waar alle stellen doorheen moeten. Het kan best twee jaar duren voordat er een stabiel evenwicht is. Zeker in een geval als dit, waarbij het samen-wonen samenvalt met het vertrek uit het ouderlijk huis. Ik zou het overigens net zo zorgelijk vinden als er nóóit ruzie was, want dan werden er wensen en gevoelens onderdrukt door de jongelui. Probeer u niet te bemoeien met de inhoud van de strijd. Adviseer ze liever over de beste manier om ruzie te maken. Misschien is het effectief om ze het boek ‘Praten met je partner’ van Annette Heffels te geven (Het Spectrum, € 15,95).
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2006