De vraag
Neem ik letterlijk te veel op mijn schouders?
Dag Heer Samwel,
Al vanaf de pubertijd (nu 40 jaar) heb ik last van klachten, enkele daarvan zijn chronisch geworden. Na allerlei artsenbezoek blijkt heel veel psychosomatisch. Daar kan ik een eind in mee gaan. Maar is er nu ook echt onderzoek gedaan naar pijn in je nek: te veel op je schouders nemen en pijnlijke kaken of regelmatig ernstige keelontsteking: je verbijten, iets niet kunnen wegslikken. De combinatie met de klachten en de spreekwoorden worden vaak letterlijk vertaald.
Is daar onderzoek naar gedaan en wat is dan de uitkomst? En als er geen onderzoek naar gedaan is, wat vindt u dan van deze benaderwijze?
vriendelijke groet,
SaHe

Het advies
Beste SaHe,
Ik kan daar heel duidelijk over zijn: er is geen systematisch onderzoek gedaan naar de combinatie tussen bepaalde klachten en een bepaald gedrag dat de klacht veroorzaakt en in een spreekwoord kan worden samengevat. Binnen de niet-reguliere geneeskunde wordt nogal eens gebruik gemaakt van spreekwoorden om een patiënt duidelijk te maken hoe het gedrag een klacht kan veroorzaken of in stand houden.
Maar al te vaak is dan sprake van een gemakzuchtige manier om klacht en gedrag te koppelen zonder deugdelijk onderzoek dat dat bevestigt. Ik vind het dan ook niet zorgvuldig om een complex van factoren die bijdraagt aan een klacht in één spreekwoord samen te vatten. Als je gedegen onderzoekt wat bij kan dragen aan een klacht, dan vind je meerdere factoren en moet je inschatten welke belangrijker zijn en welke niet.
Dus trek het je niet teveel aan als iemand je met een spreekwoord lastig valt! Wel kan het zinvol zijn om voor jezelf na te gaan of je klacht verergert als je bepaalde dingen wel of niet doet en wanneer de klacht juist minder wordt. Daarmee kun je voor jezelf onderzoeken of je ook bewust invloed kunt uitoefenen op de klacht.
Vriendelijke groet,
Han