De vraag
Hoofdpijn na lange wandeling
Wekelijks maken wij een wandeling van om en nabij de 15 kilometer. Telkens wanneer ik thuiskom heb ik enorme hoofdpijn. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Ik heb al van alles uitgeprobeerd om mijn houding te veranderen. Maar het helpt niet om de hoofdpijn achterwege te laten.

Het advies
Om te onderzoeken of de pijn uitsluitend van het lang wandelen komt, zou je eens kunnen experimenteren. Krijg je de hoofdpijn ook bij 10 km wandelen, of 5 kilometer, hangt het af van de route (heuvel op en af, vlak gebied, asfalt of rul zand), heb je het ook bij fietsen of andere lichamelijke activiteiten? Maakt het uit of je veel praat tijdens het wandelen of niet? Maakt het uit of je alleen wandelt of met iemand anders? Gaat de pijn weer snel weg als je thuis in een stoel ligt?Heb je buiten het wandelen nooit last of alleen minder last?
Zo zijn er heel veel vragen die je zelf kunt onderzoeken. Als het echt gaat om lange wandelingen ongeacht de verdere omstandigheden, dan zou je kunnen kijken of je bij voorbeeld anders gaat lopen omdat je vermoeider raakt, ga je verkrampen in je schouders en nek. In het algemeen zou je kunnen zeggen dat, hoe meer je weet onder welke specifieke omstandigheden je pijn optreedt of verergert, hoe meer je ook erachter komt hoe je de pijn kunt beïnvloeden. Als je er niet zelf uitkomt, dan zou bijvoorbeeld een psycholoog je heel goed kunnen helpen bij het zoeken naar de factoren die invloed hebben op de pijn en je suggesties kunnen geven over hoe je de pijn zou kunnen verminderen.