De vraag
Hoe ga je om met narcistische collega’s?
Beste Frans Schalkwijk,
Ik, vrouw, werk sinds een jaar in een team van vier mensen, waaronder twee oudere mannen met sterk narcistische trekjes. Ze walsen vaak over me heen en ik word erg nerveus van hun onberekenbare houding. Hoe kan ik het beste met ze omgaan? Mijn gevoelens laten zien, of juist niet?
Petri

Het advies
Expert
Frans Schalkwijk
Psychoanalyse
Beste Petri,
Natuurlijk zal iedere therapeut adviseren je gevoel te laten zien, maar het is de vraag op welke manier en met welk doel. Als je het hebt over een vorm van narcisme waarbij weinig rekening wordt gehouden met anderen en hun gevoelswereld, is het zinloos te verwachten dat het laten zien van gevoelens een positief effect zal hebben. Je gevoelens laten zien, staat niet gelijk aan je kwetsbaarheden laten zien. Je gevoelens laten zien, lijkt mij in jouw situatie vooral van toepassing op het laten zien van kwaadheid.
Eigenlijk is zo kort mogelijk door de bocht communiceren het enige wat je kunt doen: ‘Ik baal ervan dat je…’, of ‘Als je zo met me omgaat, krijg je bij mij niets gedaan. Daar pas ik voor!’ Met andere woorden: je gevoel laten zien in die zin dat je aangeeft waar jouw grenzen liggen en dat je daar niet overheen zult gaan. Verwacht strijd in plaats van begrip, en geniet van de momenten waarop je hen inderdaad eens even klem zet door van je af te bijten. Wat kan je gebeuren?
vriendelijke groet,
Frans Schalkwijk
• Frans Schalkwijk is vrijgevestigd psychotherapeut/psychoanalyticus en heeft in zijn praktijk regelmatig te maken met narcistische problematiek. De ervaring die hij daarmee heeft, leest u ook terug in zijn boeken Het diepst van je gevoel en Vrouwenlevens, beide uitgegeven bij Uitgeverij Balans.