De vraag
Autisme én narcisme, kan dat?
Mijn vriend heeft autisme. Als ik ziek ben, komt hij moe thuis en kan ik alles zelf doen. Het lijkt een narcistisch trekje. Kan dat, bij iemand met autisme? En hoe kan ik hiermee omgaan?

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
Autisme en narcisme kunnen inderdaad tegelijk voorkomen. Daarnaast kan autisme op narcisme lijken, maar dat is het niet. Er bestaat met name overlap op het vlak van egocentrisme, het op zichzelf gericht zijn en het instrumenteel gebruiken van anderen. Bij mensen met narcisme komt dit vanuit een opgeblazen gevoel van eigenwaarde, bij mensen met autisme doordat ze zich beperkt in een ander kunnen verplaatsen. Zoals uw vriend niet met u kan meevoelen als u ziek bent.
Voor u als partner is het zaak op zo’n moment duidelijk en direct te communiceren. Maar ook dan weten mensen met autisme niet altijd wat er van hen verwacht wordt. Zelfs een duidelijke instructie is geen garantie voor actie van uw vriend. Dan heeft het hem al te veel energie gekost om overdag mee te draaien in het ‘normale’ leven.
Bespreek op een rustig moment met elkaar hoe jullie met dergelijke situaties kunnen omgaan. Kan hij bijvoorbeeld eerst een seintje krijgen via sms? Kunnen jullie in een vast stappenplan vastleggen hoe hij wat huishoudelijke taken op zich kan nemen? Denk ook aan het eventueel inschakelen van andere hulp, zoals een buurvrouw of een goede vriendin. Het boek ASS bij je man, wat dan?, dat ik schreef met Anja Talboom, kan daarbij helpen. Ook het hart luchten bij lotgenoten kan prettig zijn.