De vraag
Mijn dochter benut haar kansen niet
Mijn 19-jarige dochter gaat regelmatig verantwoordelijkheden uit de weg en laat kansen liggen. Ze meldt zich bijvoorbeeld aan als bloeddonor en gaat niet als ze wordt opgeroepen. Of ze kan een mooie stageplek krijgen, maar gaat er niet achteraan ook al wil ze die graag. Ik kan er slecht tegen. Hoe kan ik haar begeleiden en haar tegelijkertijd loslaten?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Tja, lastig om te zien dat je dochter haar potentie niet benut en haar verantwoordelijkheid niet altijd neemt. Ze is 19 en ze leidt dus al aardig haar eigen leven, maar haar helemaal loslaten hoeft niet en zou ik ook zeker niet doen. Jongvolwassenen kunnen nog niet alles overzien en hebben de neiging om voor kortetermijnwinst of gemak te gaan. De hersendelen die daarover gaan, zijn op hun leeftijd nog steeds niet helemaal in balans en uitontwikkeld. Hulp van jou als ouder is zo nu en dan nodig.
De neiging is vast groot om je oordeel te geven, te gaan preken, oplossingen aan te dragen of je ermee te bemoeien, maar dat werkt meestal averechts. Praat op een goed moment rustig met haar. Constateer wat je ziet, stel vragen in plaats van te preken en benoem de verschillende opties en de voor- en nadelen. Geef ook aan wat eventuele gevolgen voor de langere termijn kunnen zijn. En je kunt vertellen wat je zelf zou doen, en waarom. Zo help je haar het geheel te overzien, afwegingen te maken en daarna zelf tot een keuze te komen. En dan is het aan haar. Ze leert uiteindelijk van haar eigen keuzes en de gevolgen daarvan.