De vraag
Waarom heb ik nog steeds geen relatie?
Ik ben een 32-jarige vrouw en zie er goed uit. Toch heb ik al een tijd geen relatie. Ik ga veel op stap en krijg genoeg aandacht van mannen. Maar op de één of andere manier komen er geen relaties uit voort. Kan het zijn dat ik iets verkeerds doe?
Ik ben niet snel verliefd en kijk vaak de kat uit de boom, maar ik wil wel en ik sta er ook echt voor open. Hoewel ik niet wanhopig ben – ik ben best een ‘happy single’ – steekt het toch een beetje dat ik geen relatie heb.
Heeft u misschien een verklaring of eventueel tips?

Het advies
Je bent een jonge, goed uitziende en actieve ‘happy single’, die openstaat voor een relatie. Toch heb je nog niet ‘jouw maatje, jouw levensgezel’ gevonden. Het kan aan meerdere dingen liggen, en er zijn gelukkig ook wel tips.
(Nog steeds) geen relatie: mogelijke verklaringen
• Je bent je ideale levenspartner gewoonweg nog niet tegengekomen;
• Je bent misschien te kritisch, te perfectionistisch in je beeldvorming van de voor jouw geschikte levensgenoot;
• Je hebt, onbewust, misschien wel bindingsangst;
• Je wilt misschien wel té graag, waardoor je mannen onbewust afschrikt.
Een partner vinden: meerdere opties
• Je ‘wacht’ geduldig ‘af’;
• Je zoekt andere manieren om een partner tegen het lijf te lopen. Je organiseert bijvoorbeeld een spectaculaire avond voor vrijgezellen uit je eigen familie/vrienden/kennissen/collega-kring, inclusief ‘via-via’ singles;
• Je stelt je ‘droombeeld’ op een realistische wijze bij;
• Je gaat in eerste instantie niet voor een relatie, maar voor een fijne vriendschap om zo ‘spelenderwijs’ naar elkaar toe te groeien.
Blijf vooral je ‘gelukkige en actieve zelf’ – ik wens je geluk en liefde.
Lees hier ook wat relatiepsycholoog Jean-Pierre van de Ven zegt over daten zonder verwachtingen