De vraag
Kan ik haar die e-bike weigeren?
Mijn dochter (12) is te zwaar. We eten gezond en hebben nauwelijks snoep in huis. Maar van haar zakgeld koopt ze vaak ijsjes. Sport interesseert haar niet, dus ze beweegt niet veel. Nu wil ze graag een e-bike omdat ‘iedereen’ er een heeft. Kan ik die weigeren met als argument dat ze te zwaar is?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Laat ik ermee beginnen dat je los van eventueel overgewicht natuurlijk sowieso kunt besluiten om geen e-bike voor haar te kopen. Je hoeft niet aan die hype mee te doen, zeker niet als je dochter voor school en hobby’s niet ver hoeft te fietsen.
Ik vind het echt zorgelijk dat veel (jonge) kinderen door deze fietsen nóg minder bewegen. Omdat jouw dochter niet sport, is het beter om de beweging die ze krijgt door fietsen en lopen echt te benutten en te stimuleren.
Ik zou de koppeling ‘je bent te zwaar dus krijg je geen e-bike’ loslaten. In plaats daarvan kun je haar prima laten weten dat je bewegen en sporten heel belangrijk vindt naast gezond eten en af en toe wat lekkers. En dat je daarom wil dat ze gewoon op een normale fiets fietst.
Bespreek met haar waarom niet sporten en weinig bewegen ongezond is. Geen e-bike dus, maar leg haar wel rustig en duidelijk uit waarom niet en blijf bij je standpunt. Daarnaast kun je prima erkennen en verwoorden dat dat best heel erg balen is voor haar.