De vraag
Mijn vriendin negeert me bij vlagen volledig
Sinds kort heb ik een relatie met een vrouw die in een vorige relatie nogal verwaarloosd is door haar partner. Ze heeft daardoor moeite om zich verbaal te uiten. Het komt er eigenlijk op neer dat mijn vriendin afstandelijk doet. Zelfs via WhatsApp vindt ze het moeilijk om te laten weten dat ze van me houdt, of dat ze me mist.
Wanneer we samen zijn gaat alles best goed en laat ze echt merken dat ze om me geeft. De dagen dat we niet samen zijn laat ze echter helemaal niks horen. Als ik haar berichtjes stuur negeert ze deze en krijg ik geen enkel teken van genegenheid. Ze geeft aan de hele dag te druk bezig te zijn, maar vrienden krijgen de hele dag door wel een reactie.
Soms hoor ik dagen niks van haar en hierdoor raak ik gespannen. Ik vraag me dan af of ik iets gezegd of gedaan heb, waardoor ze boos is, en of ze eigenlijk wel van me houdt. Ik eet slecht en slaap weinig, maar als we dan weer afspreken is ze heel blij om me te zien en hebben we weer een hele leuke dag samen.
Vrienden geven aan dat dit geen gezonde relatie is. Zij zeggen dat je in een succesvolle relatie ook aandacht aan elkaar schenkt als je niet samen bent, door af en toe te bellen of berichtjes te sturen. Maar ik twijfel heel sterk of ik dit wel van haar mag vragen.
Misschien is haar gedrag helemaal niet zo abnormaal en ben ik degene die te heftig reageert door hier niet mee om te kunnen gaan. Ikzelf, zoals de meeste mensen in een nieuwe relatie, ben heel erg verliefd en uit dit dan ook richting haar. Hoe maak ik dit probleem bespreekbaar? Als ik het probeer aan te kaarten wordt ze boos. Of heeft deze relatie, met een vriendin die zo afstandelijk doet, geen kans van slagen?

Het advies
Alfons Vansteenwegen
Liefdesprofessor
Eerst wil ik je zeggen dat je heel erg verliefd lijkt te zijn! Op zich is dat heerlijk, maar verliefdheid kan ook maken dat je het niet zo helder ziet. Dus wacht nog even om te beslissen of je met deze vrouw kunt leven.
Als je vriendin afstandelijk doet: communiceer je behoefte(s)
Jullie verschillen in de mate waarin je met elkaar communiceert. Jij bent meer open en aanklampend, zij meer gesloten en afstandelijk. Als jij daaronder lijdt, kun je dat ook aan haar meedelen. Niet in de zin van ‘Jij reageert zo weinig, jij bent zo afstandelijk’. Wat je wél kunt doen is jouw behoefte aan meer contact en aandacht aan haar meedelen: ‘Ik heb dat nodig. Ik zou zo graag willen dat je… Ik verlang zo naar meer contact…’
Het is aan haar om te zien of ze jou dat kan geven of niet. Daarna moet jij uitmaken of je daarmee tevreden bent of niet.
Achterhaal wat er in haar omgaat
Geef je vriendin ook rustig de kans om jou duidelijk te maken van waaruit ze zo anders reageert. Als je dat goed beluistert, kun je misschien gemakkelijker omgaan met de afstand tussen jullie beiden. Dit alles vraagt heel wat geduld en tijd!
Lees ook 5 Communicatievalkuilen in de liefde