De vraag
Zij wil geen seks voor het huwelijk
Beste Jolet,
Mijn vriendin en ik hebben een jaar een relatie. Onze band is erg hecht. Ook de seks is over het algemeen goed, maar er is wel een probleem. Zij is lid van een (strenge) kerk die seks voor het huwelijk veroordeelt. Door de intieme momenten die wij delen, voelt ze zich schuldig. Ik ben bang dat ze op een bepaald moment zal zeggen dat ze niet meer wil vrijen. Kunt u mij advies geven wat ik het beste kan doen? Ik heb veel voor haar over, maar vind seks ook erg belangrijk in een relatie.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is niet gemakkelijk om een liefdesrelatie op te bouwen als beide partners verschillend denken over de seksuele kant ervan. Uw vriendin moet zelf haar houding bepalen. Wat ze ook kiest, het lijkt me van groot belang dat zij dat doet omdat ze het zélf wil en niet om u van dienst te zijn. Bijvoorbeeld uit angst dat u de relatie zult beëindigen omdat u seks zo belangrijk vindt. Het valt me op dat u advies vraagt voor uzelf, terwijl het gaat om de principes en het geloof van uw vriendin. Dit is een onderwerp dat u echt met haar zult moeten bespreken, aangezien zij moet bepalen op welke manier zij geloof en liefde met elkaar combineert. Wat u betreft gaat het om de vraag: is mijn liefde groot genoeg om mijn vriendin de ruimte te geven voor haar geloof?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.