De vraag
Chatten met een andere vrouw
Beste Sybille,
Mijn man en ik hebben voor de zoveelste keer een diepe crisis. Ik ben er zelf achtergekomen dat hij via internet chatte met een andere vrouw. Ik ben het zo beu, telkens weer proberen. Maar we hebben 2 kinderen en dat maakt voor mij het verschil. Ik weet het gewoon niet meer wat te doen. Hij bedoelt het niet verkeerd maar het gebeurd wel. Wat moet ik doen?
Renske

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Renske,
Je vraag is heel kort, er spreekt ontreddering uit. Je schrijft niet precies wat er speelt. Heeft je man contact met andere vrouwen en ben je jaloers, flirt hij, is er sprake van overspel? Hoe dan ook, uit de felheid van je reactie begrijp ik dat hij fors over jouw grenzen heen gaat en dat bij herhaling. In één adem voeg je eraan toe ‘hij bedoelt het niet verkeerd’.
Hierdoor rijst bij mij het vermoeden dat je je misschien al te gemakkelijk verplaatst in zijn gevoelens, in zijn ‘definitie van de situatie’ en in zijn belangen; dat daarbij jouw standpunt en behoeften naar de achtergrond verschuiven en dat jouw grenzen misschien wat diffuus zijn.
Mijn advies is: kom voor jezelf op. Wat betreft zijn contacten met andere vrouwen: vertel hem wat je ervan vindt, hoeveel last je daarvan hebt, zeg hem dat je het beu bent, dat het jouw gevoel voor hem kapot maakt. Probeer dat alles in een niet ruzie-achtige sfeer te brengen, zonder je daarbij te ontladen. Boodschappen tijdens een ontlading/ruzie worden zelden serieus genomen.Ga ook voor jezelf na of er sprake is van een patroon waarbij het in de relatie vooral om je man draait, terwijl jij je in hem verplaatst en hem snapt. In dat geval: kom zelf meer te voorschijn en ga staan voor wat jij (niet) wilt; dat kan een relatie op den duur spannender, verrassender maken met meer wederzijds respect.
Succes.
Sybille Labrijn