De vraag
We verschillen zoveel
Beste Jolet,
Mijn man en ik zijn zestien jaar samen. Ik ben een ambitieus mens en ik heb de laatste jaren veel bereikt in opleiding en werk. Mijn partner had nooit enige ambitie. Hij leest geen krant, heeft weinig interesses en doet ook niet aan sport. Het is een saaie man die tevreden is met zijn leven. Ik respecteer dit.
De laatste tijd vind ik het jammer dat ik nooit een diepgaand gesprek met hem heb. We wisselen alleen mededelingen uit. Iets anders vindt hij al snel wazig gedoe. Volgens hem is ‘houden van’ voldoende en moet ik meer genieten van het leven, zoals hij. Sinds de kinderen uit huis zijn, heb ik hier meer last van. Ik overweeg soms weg te gaan, maar daarvoor houd ik te veel van hem. Onze seks is overigens goed, we voelen elkaar goed aan en alles is bespreekbaar. Hoe kom ik uit deze dip?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U houdt van hem, hij houdt van u, de seksuele intimiteit is prima, hij geniet, hij klaagt niet, maar u bent ontevreden. Naast dat ene nadeel zie ik veel voordelen staan. Toch zijn diepe gesprekken natuurlijk ook fijn. Mijn advies: zoek die elders, bij vriendinnen of bij een studie- of leesclub. U bent al zo lang samen – heeft dit verschil tussen u beiden misschien ook voordelen?
Misschien vormt zijn ‘saaiheid’ wel de rustige basis die u helpt om ambitieus te zijn (andere mannen zouden wellicht jaloers zijn). Het geheim van een goede relatie is ‘allebei jezelf mogen zijn’. Kunt u dat uw man gunnen? Nog iets: misschien berust uw ‘dip’ op het missen van de kinderen nu ze weg zijn. Dat ‘legenestsyndroom’ is een onvermijdelijke levensfase die vanzelf voorbijgaat als u elders een klankbord zoekt. Blijft u de wens voelen om een nieuwe partner te zoeken, tel dan eerst goed uw zegeningen.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp