Opvoeding

Om kinderen tot optimale schoolprestaties te brengen, denken ouders vaak dat ze zelf flink achter de broek moeten zitten. Deze methode leidt echter niet tot de beste rapporten. Integendeel, zo blijkt uit onderzoek.

Training

Vergroot je zelfvertrouwen

  • Bewezen effectief
  • Technieken uit de cognitieve gedragstherapie
  • Inclusief dagboek-app
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Wetenschappers aan de Universiteit van Illinois in de VS ontdekten dat kinderen eerder slechter dan beter presteerden wanneer ze tijdens het huiswerk maken op een ‘dwingende’ manier ondersteund werden door hun ouders. Vooral de van nature zwakke leerlingen bleken hier niet bij gebaat. Vaak overhoren, het afstraffen van fouten en het voorzeggen wanneer het kind zelf de oplossing niet meteen weet, werken bij hen averechts.

Volgens de onderzoekers is het cruciaal dat kinderen vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen. En zo’n gevoel van autonomie krijgen kinderen alleen wanneer ze merken dat ze op eigen kracht presteren.

Mogen ouders dan helemaal niet meer helpen bij het huiswerk maken? Jawel. Zolang ouders maar niet dominant aanwezig zijn. Niets voorkauwen dus, maar het kind aanmoedigen om zelf oplossingen te zoeken.

Child Development, mei 2004