De vraag
Ik worstel met het toelaten van mensen
Onlangs ben ik afgestudeerd aan de HHS (de Haagse Hogeschool, red) voor de opleiding Personeel en Arbeid. Op zich niks bijzonders ware het niet dat ik in 1997 niet meer wilde leven, en in 1998 de dood op een presenteerblaadje aangereikt kreeg: ik kreeg kanker. Toen heb ik besloten dat ik wel wilde leven maar dat het wel anders moest.
Het is niet altijd makkelijk maar er is wel enorm veel veranderd. Zo ben ik op mijn 39e gaan studeren. Ik vind het enorm belangrijk om trouw te blijven aan mezelf – dus ik laat niet meer over me heen walsen en stel grenzen. Dit gaat allemaal goed, en op dat gebied is mijn zelfbeeld ook flink bijgesteld.
Maar ik blijf worstelen met het toelaten van mensen: jezelf openstellen voor anderen vind ik lastig. Ik heb een aantal collega’s die ik na jaren heb toegelaten. Maar dit zijn allemaal vrouwen, bij mannen vind ik het nog steeds moeilijk. Waarschijnlijk heeft dat te maken met mijn vader. En als ik me openstel dan ga ik mij weer verontschuldigen. Hier ligt natuurlijk nog steeds mijn negatieve zelfbeeld aan ten grondslag. Want wie is er nou geïnteresseerd in mij?
Onlangs heb ik een leuk gesprek gehad met een leuke man. In dat gesprek heb ik het zeer trots gehad over mijn ‘overwinningen op het leven’. De volgende dag heb ik echter mijn excuses aangeboden; ik was bang dat ik te belastend bezig was geweest. Die persoon zei dat hij dat niet zo ervaren had. Hij vond me, zo zei hij, een leuke vrouw die zich niet hoefde te schamen. Ik was hier blij mee, maar toch.
Waar ik dus mee worstel is: Ik zeg dat ik trots op mezelf ben, maar het vóelt niet zo. Waarom ben ik zo bang om een ander toe te laten. Hoe doe je dat, jezelf openstellen voor anderen – dus ook mannen?

Het advies
Wat goed dat je zoveel hebt bereikt. Je hebt je kanker overwonnen, bent afgestudeerd, hebt grenzen leren stellen, en je zelfbeeld is flink bijgesteld. Je mag echt trots zijn op jezelf, maar het punt is dus dat dat niet zo voelt. En je vindt het lastig om jezelf open te stellen voor anderen, om anderen toe te laten.
Worstelen met jezelf openstellen: mogelijke oorzaken
In onze vroege jeugdjaren leren we om anderen te vertrouwen en jezelf open te stellen. Dat kan om verschillende redenen niet, of minder, gebeuren. Bijvoorbeeld omdat je om wat voor reden dan ook geen warme band met je ouders/verzorgers ontwikkelt, of als je vertrouwen in de loop van je leven wordt geschaad. Dan krijgt je geloof in anderen een lelijke knauw. Het is heel logisch dat je dan bang wordt om teleurgesteld of gekwetst te worden, en dat je geneigd bent om je voor anderen af te sluiten.
Opschrijven helpt
Hoe moeilijk jezelf meer openstellen ook is, het is belangrijk om die hindernis weg te nemen. Praten met een vertrouweling/deskundige is een goed begin om je emoties te verwerken. Ook kan het zeker helpen om je gevoelens op papier te zetten:
• Beschrijf je gevoelens en gedachten bij een voor jouw bepalende gebeurtenis;
• Trek daarna de voor jou daarbij behorende positieve en negatieve conclusies;
• Herlees je beschrijvingen en schrijf op wat je opnieuw voelt;
• Vraag je af of je datgene uit het verleden nu een plaats hebt weten te geven;
• Formuleer een voor jouw belangrijk levensdoel en vul deze in met nieuwe/andere bezigheden/werkzaamheden/hobby’s (bijvoorbeeld door een boek over je levenservaring te schrijven).
Lief zijn voor jezelf
Geef jezelf na elke stap een beloning en een compliment – wees er trots op dat je elke keer opnieuw de confrontatie bent aangegaan. Deze tips helpen daarbij:
• Geloof in je nieuwe doelen;
• Doe het rustig aan;
• Blijf positief denken;
• Zorg voor voldoende ontspannende afleiding
• Moedig jezelf elke ochtend weer aan met een strijdkreet als (ik noem maar wat) ‘ik ben een interessant persoon, met veel levenservaring’
• Tot slot kun je de dag ook altijd afsluiten met een notitie in je dagboek over datgene waaraan je die dag trots terugdenkt, al is het ‘maar een detail’.
Gun jezelf de tijd om aan dat gevoel van trots te wennen. Kijk of je met of zonder extra ondersteuning die angst langzamerhand toch weet los te laten.
Lees ook deze 17 tips voor meer zelfvertrouwen