De vraag
Ik mag mijn kleinkind zelden zien
Ik verzet bergen om mijn dochter te helpen en om haar leven zo gemakkelijk mogelijk te maken. Maar zij houdt me op afstand en over de onbenulligste dingen gaat ze met me in discussie. Onlangs ben ik oma geworden, maar ik krijg mijn kleinkind zelden te zien. Hoe kan ik haar ervan overtuigen dat ik wat meer tijd met mijn kleinkind wil doorbrengen? Het kindje wordt alleen naar een oppas gebracht als ze gaat werken.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De enige oplossing is om vriendelijk te vragen of u het kindje vaker mag zien. Als uw dochter dat niet wil, dan houdt het op. Dit valt niet af te dwingen met argumenten. Ik krijg de indruk dat u vindt dat u iets ‘terugverdient’ voor alle inspanningen. Zou het kunnen dat ze u op afstand houdt omdat ze zich onder druk gezet voelt om dankbaar te zijn?
Als u vindt dat u te veel geeft en te weinig terugkrijgt, dan is het tijd om wat gas terug te nemen en minder te geven. Anders loopt u het risico boos te worden en dat zal de relatie geen goed doen. Moederliefde is soms ook: een kind de ruimte geven om even afstand te nemen. De kans bestaat dat uw dochter dan zelf meer initiatief gaat nemen tot contact.