De vraag
Ik hou graag afstand van mijn moeder
Ik (34) ben opgegroeid bij mijn vader en stiefmoeder, omdat mijn zieke moeder niet voor me kon zorgen. Mijn stiefmoeder heeft me erg tegen haar opgezet, waardoor ik vanaf mijn 18e zes jaar lang geen contact met mijn moeder heb gehad.
Pas later ontdekte ik wat een geweldige vrouw ze is. Ze geeft me het gevoel dat ze onvoorwaardelijk van me houdt en steunt me. Ik hou ook van mijn moeder, maar mij benauwt het als ze gevoelige onderwerpen wil bespreken of me knuffelt.
Eigenlijk heb ik moeite met het hele idee van (nog) intiemer contact, maar daar voel ik me ook schuldig over.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
In een periode van het leven waarin knuffelen en intimiteiten delen met je moeder normaal zijn, kon dat bij jou niet doordat je vader en zijn vrouw je moeder hebben zwartgemaakt.
Inmiddels heb je je moeder teruggevonden. Dat is een lange weg voor je geweest en in al die jaren heb je een grote ontwikkeling doorgemaakt. Toen je haar terugvond, was je inmiddels een volwassen vrouw.
Jullie hebben allebei een ontwikkelingsfase gemist die niet meer over te doen is. Je moeder lijkt die nog te willen inhalen.
Het kan helpen als jullie daar samen over rouwen en tegelijkertijd bespreken hoe jullie je nu tot elkaar willen verhouden, in geven en ontvangen, in afstand en nabijheid, in delen of juist iets voor jezelf houden.
Vanuit die volwassen opstelling kun je moeder en dochter zijn in al jullie levensfasen, waarin ook de pijn van al het gemis er mag zijn.