De vraag
Ik kan mijn verslaafde moeder niet voor vol aan zien
Geachte mevrouw Freud,
Loslaten blijft een moeilijke kwestie voor mij en mijn moeder. Ik ben 27 jaar en mijn moeder is bijna 55 jaar. Ik ben enig kind en mijn moeder heeft een flink alcoholprobleem. Tijdens mijn studie (psychologie) en daarna was mijn (onbewuste) missie mijn moeder te genezen. Dit heb ik inmiddels losgelaten, maar het lukt mij niet goed om mijn moeder helemaal ‘voor vol aan te zien’.
Dit vind ik erg, omdat het onze band in de weg staat.
Ik heb het gevoel dat ik hard heb gewerkt voor onze relatie en nu leun ik meer achterover en is er weinig contact. Ergens lucht dit ook op, maar het schort er wel aan. Hoe kan ik me het beste opstellen in deze (moeizame) relatie, voor zelfbehoud?
Groeten van Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Het is niet nodig een verslaafde moeder voor vol aan te zien. Het werkt beter om een realistische kijk op je moeder te ontwikkelen en haar gebreken onder ogen te zien. Dat geeft rouw om de moeder die je had willen hebben en dat kost tijd. Het schuldgevoel dat moeders (on)willekeurig oproepen is een probleem van alle tijden en alle moeder-dochterparen. Ook dat is een slechte raadgever. Het losmakingsproces leidt meestal tot een betere in plaats van een slechtere relatie.
vriendelijke groeten,
Iki Freud
• Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders,
Rainbow Delphi