De vraag
Moet ik eerst afkicken of eerst mijn trauma verwerken?
Beste Arnold,
Vijf jaar geleden ben ik mishandeld door mijn ex-vriend en zijn vader en in een volgende relatie weer door mijn vriend. Pas een jaar geleden, een aantal jaren later, kreeg ik last van ernstige PTSS klachten. Hiervoor ben ik momenteel onder behandeling bij het GGZ. Zij willen echter niet het trauma behandelen maar de klachten die ik hierdoor heb: drankgebruik, drugsgebruik en automutilatie. Ook heb ik een psychologisch onderzoek gemaakt. Hieruit is naar voren gekomen dat ik waarschijnlijk borderline heb, hoewel dit op het moment door het middelenmisbruik moeilijk te meten is.

Het advies van het GGZ is opname in een dubbele diagnose kliniek. Daar afkicken van drank en drugs, vervolgens Dialectische Gedragstherapie en daarna pas traumaverwerking. Ik ben het hier niet mee eens. Mijn trauma is wat mij op dit moment de klachten geeft. Wanneer dit behandeld wordt zullen mijns inziens de klachten ook verdwijnen.
Er is bij het GGZ van alles misgegaan, te veel om hier te vertellen. Ik heb weinig vertrouwen meer in de mensen daar. Mijn vraag is kan u mij een adres geven waar men gespecialiseerd is in traumabehandeling en heeft u ervaring met EFT (Emotional Freedom Techniques). Is dit aan te raden?
Groeten van Anoniem
Het advies
Arnold van Emmerik
Trauma deskundige
Beste Anoniem,
Wat erg dat dit je is overkomen, en dan ook nog twee keer, of in ieder geval: in twee relaties. Het is zeker iets waar je PTSS klachten van kunt krijgen, zoals je huidige behandelaars in de GGZ kennelijk ook hebben vastgesteld.
Ik vind het moeilijk om iets over het behandelplan, zoals je dat beknopt beschrijft, te zeggen. Het kan best zijn dat de traumatische ervaringen die je hebt meegemaakt, de bron zijn van je klachten. Tegelijkertijd kan het echter ook nodig zijn om, desondanks, eerst klachten zoals drankgebruik, drugsgebruik en automutilatie aan te pakken. Een traumabehandeling kan bijvoorbeeld veel emoties oproepen, en – als je dit niet onder controle hebt – daardoor leiden tot een toename van deze klachten.
Mijn advies is om je vragen en twijfels over je behandeling te bespreken met je huidige behandelaar. Hij of zij kan je uitleggen hoe het huidige behandelplan tot stand is gekomen. Als je het ergens niet mee eens bent, kun je dat aangeven en proberen er samen uit te komen. Hetzelfde geldt voor een eventuele verwijzing, in het geval dat jullie er niet samen uitkomen.
Met vriendelijke groet,
Arnold van Emmerik
Plusabonnees konden vragen stellen over het onderwerp ‘Verder na een crisis’, aan trauma-expert Arnold van Emmerik. Arnold van Emmerik schreef samen met Ed Berretty het boek Leven met een trauma, Bohn Stafleu van Loghum