De vraag
Nog steeds moeite met eten
Beste Jolet
Ik heb anorexia gehad, momenteel zit ik op een gezond gewicht. Toch heb ik moeite met eten. Het is dubbel: ik voel mezelf dik en wil afvallen, maar ik heb nu wél meer energie en emoties. Mijn man wil dat ik ’s avonds mee ga eten. Onze kinderen worden groter en beginnen het raar te vinden dat ik met een bak sla zit. Maar gewoon eten lukt me niet. Wat te doen? Waar vind ik hulp?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Anorexia is een heel taai probleem, en gezien de moeite met eten vrees ik dat u het nog niet onder controle heeft.
Tips voor als je moeite met eten hebt
Het is natuurlijk in alle opzichten beter als u normaal eet, hoe moeilijk en angstig dat ook voor u is. Het spijt me voor u dat u nog geen hulp gezocht heeft. De beste adviseur hiervoor is de huisarts. Doet u het liever alleen? Kijk dan in elk geval op www.sabn.nl voor steun van lotgenoten.
U heeft blijkbaar veel wilskracht en creativiteit – die kunt u gebruiken om een gezond eetpatroon te vinden dat goed is vol te houden. Ik wens u veel energie en emoties toe!
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.