De vraag
Ben ik als jong kind misbruikt?
Beste Iva,
Mijn hele leven tob ik al met seksuele problemen, verkramping en afweer. Na een langdurige psychotherapie lijkt er sprake te zijn geweest van misbruik als baby of als peuter.
Mijn klachten zijn vaag, maar als ik erover lees, herken ik alles van de slachtoffers van misbruik. Kent u misschien een praatgroep over deze categorie? Hoe zou ik dit probleem het beste aan kunnen pakken om ervan af te komen, het belemmert mij zo in relaties.
Vriendelijke groet,
Karin

Het advies
Beste Karin,
Seksuele problemen en verkramping kunnen het gevolg zijn seksueel misbruik, maar dat hoeft niet.
Het lastige is dat u waarschijnlijk geen zekerheid gaat krijgen of er wel of niet iets is gebeurd toen u zo jong was omdat u geen expliciete herinneringen heeft van deze periode in uw leven.
Ik denk dat u uw energie beter kunt gebruiken bij het vinden van goede hulp bij een seksuoloog (www.nvvs.info) of een bekkenbodemtherapeut (www.nvfb.nl). In Nederland bestaat zeker wel groepstherapie of een stabilisatietraining in een groep zoals Vroeger en Verder. Via internet kunt u meer vinden over het aanbod in uw regio.
Het kan ook zijn dat u spanning ervaart van de beelden die u in uw hoofd heeft gekregen over wat er mogelijk met u als jong kind is gebeurd. In dat geval kan EMDR worden toegepast. Kijk voor een gekwalificeerde therapeut op www.emdr.nl.
Vriendelijke groet,
Iva Bicanic