Gezondheid

Stoppen met roken is erkend lastig – nog geen kwart van de mensen houdt het lang vol.

Coachfinder

Vind een betrouwbare coach via Coachfinder

Coaching is een belangrijke stap in zelfontwikkeling. Maar de juiste coach vinden blijkt nog niet zo eenvoudig. Coachfinder helpt je in je zoektocht naar een coach die bij je past.

Vind je ideale coach

Een Amerikaanse onderzoeksgroep stelt nu dat dat succespercentage omhoog kan tot bijna eenderde. Wat daarvoor, naast nicotinepleisters, nodig is: zes wekelijkse sessies ‘positieve psychotherapie’ – te beginnen twee weken voordat de sigaretten in de vuilnisbak gaan. De onderzoekers gebruikten bijvoorbeeld de hieronder volgende oefeningen als steun bij het stoppen met roken:

z Breng je sterke punten in kaart – denk aan leergierigheid, vriendelijkheid, moed, creativiteit, bescheidenheid, oog voor schoonheid. Hoe kunnen deze kwaliteiten helpen bij de stoppoging?

z Schrijf dagelijks op welke drie goede dingen die dag zijn gebeurd; voeg daar, eenmaal gestopt, drie goede dingen aan toe die samenhangen met het afscheid van tabak.

z Schrijf een ‘dankbaarheidsbrief’ aan een dierbaar iemand en bezorg hem persoonlijk. Vertel daarbij dat je met roken gaat stoppen; sociale steun verzekerd.

z Bedenk een alternatief genietmoment voor het roken, zoals de ochtendkoffie of een zonnig moment op een parkbank. Probeer in de weken na het stoppen dagelijks twee keer een paar minuten met volledige aandacht op te gaan in zo’n moment.

Positive psychotherapy for smoking cessation, The Journal of Positive Psychology, februari 2014