De vraag
Mijn doodswens blijft mij achtervolgen
Beste Ad,
Ik heb een onveilige jeugd gehad. Mijn vader is hier de oorzaak van en mijn moeder stond achter zijn daden. Hierdoor stond ik al heel jong alleen in de boze wereld. Ik heb hier nog bijna dagelijks last van. Ik merk onder andere dat ik juist behoefte heb aan veiligheid, bijvoorbeeld op mijn werk als verpleegkundige. En ik merk dat die veiligheid er niet altijd is.
Ik weet hoe ik ervoor kan zorgen dat ik geaard ben, maar ik blijf toch heel labiel. Daarbij heb ik vaak een doodswens en dat bezwaard me zeer mede omdat ik met twee zonen en een lieve vriend het niet kan maken om uit het leven te stappen. Is er hoop voor mij dat ik hier van af kan komen? Ik ben wel sinds kort begonnen mijn ouders te verontschuldigen. Ik ben echter bang dat mijn doodswens mij blijft achtervolgen.
Groeten van Inge

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Inge,
Het is natuurlijk een trieste situatie als, ondanks de mooie dingen in het leven zoals het geluk van een gezin, het niet meer lukt jezelf op te beuren en je zelfs overweegt het leven te beëindigen. Gelukkig willen de meeste mensen met een doodswens eigenlijk helemaal niet dood, naar zien zij geen oplossing voor de problemen van dit moment. Ik begrijp dat dit bij jou ook het geval is.
Het voordeel in jouw geval is dat de nare, sombere gevoelens, en het idee niet veilig te zijn, regelrecht terug te voeren zijn naar beschadigende omstandigheden van je vroege jeugd. Dat betekent dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om de kwaliteit van je leven te verbeteren door, samen met een ervaren psycholoog, de herinneringen aan die periode van vroeger te helpen overzien en te verwerken.
Zou je jezelf en je gezin niet ernstig tekort doen als je die mogelijkheid niet in ieder geval zou overwegen? Ik weet zeker dat dit je nieuwe inzichten oplevert, waardoor de kans reëel is dat het lukt beter met je gevoelens van onveiligheid om te gaan. Misschien ook dat je een aantal nieuwe lichtpuntjes kunt ontdekken. Uit onderzoek is overigens komen vast te staan dat er nog een aantal andere manieren en omstandigheden zijn om de kans op dergelijke lichtpuntjes te vergroten of om je voor erger te behoeden. Dat zijn:
• goede relaties onderhouden met familie, vrienden, collega’s op het werk
• zin, of een doel formuleren wat je in je leven in ieder geval nog wilt bereiken
• ergens goed in willen zijn
• gevoelens en gedachten met anderen willen bespreken;
• vertrouwen hebben in hulpverlening.
Mocht je het echter toch even helemaal niet meer zien zitten, dan kan een laagdrempelig gesprek soms helpen om je weer de nodige hoop te geven. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk te e-mailen en op gezette tijden hierover te chatten. Kijk even op www.soshulp.nl. Deze SOShulp is elke avond van 19.30-22.30 en elke middag van 14.00-17.00 uur bereikbaar.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl