De vraag
Een obsessie voor geld
Beste Jolet
Ik heb een obsessie voor geld. Ik heb dwanggedachten over de vraag: ‘Hoe kan ik geld verdienen?’ Ik heb hier last van; heb mezelf behoorlijk in de nesten gewerkt met een failliet bedrijfje en vele schulden. Nu ben ik bezig op allerlei (il)legale manieren weer aan geld te komen. Toen ik aan fitness deed, sloeg dat ook door tot in het extreme. Welke therapie is voor mij geschikt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dwanggedachten zijn slopend en ze verdwijnen niet zo gemakkelijk uit zichzelf. Bovendien werkt u zichzelf nu behoorlijk in de nesten. Ik raad u aan een psychiater te consulteren (via de huisarts). Natuurlijk zal die eerst een diagnose stellen. Zo vanuit de verte, en gezien de aard van de klachten, vermoed ik dat u psychotherapie nodig zult hebben om hiervan af te komen, en misschien ook medicijnen. U zult rustiger worden als u uw gedachten meer onder controle krijgt. Het gaat erom dat u de ‘gebruiksaanwijzing’ van uw karakter leert kennen, zodat u uw leven daaraan kunt aanpassen en de spanningen afnemen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, oktober 2004