De vraag
Die duistere kinderdroom blijft me bezighouden
Deze droom heb ik als kind gehad en ben ik nooit vergeten. Ik vraag mij af wat deze droom te betekenen heeft of heeft gehad.
Ik ben een kind (van dezelfde leeftijd als de leeftijd waarop ik deze droom had) en het is nacht. Ik zit in de huiskamer met mijn moeder. Buiten stormt het en in de huiskamer vliegen de blaadjes om ons heen. Het stormt dus ook in de huiskamer terwijl de bladeren om ons beiden heen razen.
Ik had een heel slechte relatie met mijn moeder en dat is zo gebleven tot haar dood. Misschien was dit een voorspellende droom? Ik weet het niet maar wat mij verbaast is dat ik deze droom nooit ben vergeten terwijl ik hem niet echt kan duiden.

Het advies
Sommige dromen vergeet je inderdaad nooit. Of een bepaalde droom uit je kindertijd blijft je altijd bij. Dit zijn vaak dromen die je op een of andere manier diep raken, ook zonder dat je precies begrijpt waarom. Er hoort soms wél een duidelijk gevoel of sfeer bij, zoals bijvoorbeeld onbehagen, angst, eenzaamheid of verdriet.
De huiskamer uit je droom is niet bepaald een veilige, warme huiselijke en gezellige plek: het is donker, het stormt er zelfs. De sfeer van de huiskamer stemt misschien overeen met de sfeer die je toen meer of minder bewust in je leven ervoer: niet beschermd, je niet thuis voelen, geen warmte en geen licht. En ook zegt deze sfeer misschien iets over hoe je indertijd eigenlijk je relatie met je moeder ervoer.
Het gaat om het huis waar je zelf toen woonde. Niets is meer nabij of meer eigen als juist je eigen woonhuis. En juist dat huis is zo onbeschermd en donker. Het lijkt dus te gaan om een heel fundamenteel gevoel op dat moment in je leven.