De vraag
Hoe kan ik me losmaken van mijn moeder?
Geachte mevrouw Bolck,
Mijn moeder is door haar moeder stelselmatig afgewezen en was het zwarte schaap in het haar ouderlijk gezin. Daardoor heeft zij geen eigenwaarde. Zij heeft zelf negen kinderen gekregen en is al jaren ziek en invalide door rugoperaties en nierproblemen. Vader is overleden (zij waren gescheiden).
Als mijn moeder bij mij komt logeren dan heb ik het gevoel dat ze mij helemaal leegzuigt. Ze is heel negatief en praat de hele tijd door. Ik wil haar graag een leuke tijd bezorgen maar ik merk dat ik van tevoren al zo geïrriteerd ben dat ik haar fysiek ook afwijs en haar nauwelijks kan velen. Ik ervaar haar als een vat zonder bodem; wat je er ook in stopt, alles verdwijnt in een negatieve vergeetput.
Mijn vriend zegt dat ik emotioneel nog teveel aan haar vastzit. Hij ziet dat wat er werkelijk gebeurt en hoe ik reageer twee verschillende dingen zijn. Ik vul bepaalde dingen in vanuit mijn angst (bijvoorbeeld dat ze niet meer naar huis gaat, want ze wil liever niet alleen thuis zijn). Ook wil ik haar zo graag gelukkig zien en ik weet dat ik haar nooit gelukkig zal kunnen maken.
Wat kan ik hieraan doen zodat mijn moeder gewoon bij mij kan logeren zonder drama’s en zonder dat het een uitputtingsslag voor mij is?
Vriendelijke groet, Korrie

Het advies
Beste Korrie,
Zo te horen hebben zowel jij als je moeder het niet makkelijk met haar situatie. Het is heel gewoon dat jij als dochter het erg belangrijk vind dat je moeder gelukkig is en dat dit emoties met zich meebrengt als dat niet het geval is.
Wat jullie samenzijn extra kan bemoeilijken is het verantwoordelijkheidsgevoel dat je lijkt te hebben als het om je moeder gaat. Zoals je aan het begin al benoemt, heb je een beeld van haar dat deze behoefte versterkt.
Je lijkt het gevoel te hebben voor haar te moeten zorgen en haar gelukkig maken (een leuke tijd bezorgen) maar merkt tegelijkertijd dat dit een onmogelijke taak is (een vat zonder bodem). De irritatie komt naar voren als ze veel praat en negatief is. Hier maakt ze het voor jou onmogelijk om haar gelukkig te maken en dat frustreert je dan en dan volgt de irritatie. Je moeder kan daaropvolgend ook hier weer op gaan reageren door veel te gaan praten en negatief te worden. Zie het als een soort coping van haar kant.
Ik adviseer je om jezelf wat minder onder druk te zetten om het haar gelukkig te maken. Dit is jouw verantwoordelijkheid niet en zo geef je haar ook niet de kans de moeder te zijn.
Probeer voor jezelf eens te bedenken waar je je moeder in bewondert en hoe ze echt je moeder kan zijn en er voor jou kan zijn! Gun jezelf die dochter te zijn. Hier horen ook de emoties bij die je misschien zelf hebt te verwerken over haar lichamelijke beperkingen.
Het losmaken waar je vriend het over heeft gaat hier ook over. Probeer voor jezelf te kiezen door duidelijk te zijn. Als je je grenzen stelt in haar bezoekjes dan worden deze ook minder beladen. Je kunt haar dan meer open ontvangen omdat je weet dat je niet leeg wordt gezogen.
Je kunt de cirkel doorbreken door haar niet als het hulpeloze zwarte schaap te zien die je moet ontzien en beschermen.
Wees mild naar jezelf en je moeder en gun jullie beiden wat afstand.
vriendelijke groet,
Jeannette Bolck