De vraag
Hoe ga ik om met de diagnose borderline?
Ik heb borderline, en dat weet ik sinds kort. Om precies te zijn heb ik de diagnose emotieregulatiestoornis/borderline persoonlijkheidsstoornis gekregen. Ik ben toen de boeken ingedoken en herkende inderdaad alle punten bij mezelf.
Ik heb erg veel moeite om met mezelf om te gaan. Mijn vriend heeft dat ook, dus het is dan ook geregeld aan en uit. Het grootste probleem in onze relatie is dat ik erg veel moeite heb met intimiteit. Verder voel ik me leeg als ik alleen ben en heb ik last van verlatingsangst, achterdocht, en onzekerheid over wie ik ben en wat ik wil.
Ik ben onzeker, trek mensen aan en stoot mensen net zo makkelijk weer af. Ik heb moeite met emoties en structuur en ik heb stemmingswisselingen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? En, ook heel belangrijk, hoe kan ik het best omgaan met mijn vriend? En welke medicatie kan de pijn verlichten?

Het advies
Expert
Arnoud Arntz
Borderline deskundige
Hartelijk dank voor je vraag. Ik begrijp dat je de diagnose borderline hebt gekregen en dat je je daarin ook herkent. Je vertelt echter niet of er ook een behandeling is voorgesteld, en of je die nu volgt.
‘Ik heb borderline – wat nu?’
Er is geen enkele medicatie waarvan is vastgesteld dat deze borderline vermindert, laat staan geneest. Voor sommige symptomen kan medicatie soms wel verlichting bieden. Maar medicatie kan ook nadelen hebben zoals afvlakking van gevoelens – ook de plezierige gevoelens.
De deskundigen zijn het erover eens dat psychologische therapie de aangewezen behandeling is. In veel gevallen is een specialistische therapie het beste. Dialectische gedragstherapie, schematherapie, en ‘mentalization based treatment’ zijn de therapieën die de beste effecten lijken hebben. Ze verschillen wel enigszins van aanpak en waarop ze zich richten:
• Bij dialectische gedragstherapie bijvoorbeeld staat het aanleren van gezonde emotieregulatiemethoden centraal (leren om je emoties op een gezonde manier in de hand te houden);
• Bij schematherapie draait het veel meer om intimiteit, hechting, en het verwerken van nare gebeurtenissen uit de kindertijd.
• Bij ‘mentalization based treatment’ gaat het sterk om het beter begrijpen van anderen en jezelf, en het leren om niet te snel tot te verregaande conclusies te springen.
In jouw geval zou ik je aanraden een goede psychotherapie te zoeken. Alle grote GGZ instellingen in Nederland bieden specialistische therapieën aan, maar vaak ook wordt alleen ondersteuning geboden. Het is dus zaak duidelijk te maken wat je zou willen en te vragen of je ervoor in aanmerking komt. Als je me de regio waar je woont vertelt en eventueel een voorkeur voor een bepaalde therapie kan ik je gerichte suggesties geven.
Ik wens je veel succes met het aanpakken van je problemen!