De vraag
Mijn man vertrouwt mij niet meer
Beste Ad,
Mijn man en ik hebben drie jaar een relatie. Tijdens deze relatie is een hoop gebeurd wat betreft verleden, eerlijkheid, en vertrouwen. Ik ben niet eerlijk geweest tegen hem en heb gelogen over mijn ex-relaties. Dit heeft onze relatie vele malen op de spits gedreven met als gevolg dat hij zeer slecht slaapt. Het gepieker, de twijfels, het vertrouwen dat er niet meer is, houdt hem dag en nacht bezig.
’s Nachts valt hij wel in slaap maar wordt na een à twee uur wakker. Hij gaat piekeren en valt vervolgens helemaal niet meer in slaap. Deze vicieuze cirkel krijgen we niet doorbroken (ook niet met warme melk, kruidenpillen etcetera). Ik denk omdat de stress nog steeds actief is in ons leven. Zijn niet-slapen loopt de spuigaten uit. Met twee-drie uur slaap per nacht sleept hij zich al twee jaar voort door het leven, met nu en dan een lichte verbetering om vervolgens weer terug te vallen in niet-slapen. Het gevolg is dat hij zijn levensvreugde verliest, nauwelijks gemotiveerd is en zich voortsleept door de dag. Daarnaast heeft hij een enorm drukke baan die hem de laatste tijden steeds meer opbreekt.
Kan in deze situatie EMDR helpen? Om hem rust in zijn hoofd te geven, om hem met de situatie te leren omgaan, om zijn gepieker en spanningen in balans te brengen?
Ik ben naarstig op zoek naar oplossingen. Omdat ik weet dat de stress komt doordat ik niet eerlijk ben geweest, denk ik dat slaaptherapie, slaappillen, en andere middelen niet toereikend zijn. Ik zie mijn man afglijden. Wat kunnen we hier aan doen? Is EMDR een optie?
Ik ben bezig met het boek Uw brein als medicijn van David Servan-Schreiber waar twee hoofdstukken over EMDR gaan. Ik hoop dat u een positief antwoord kan geven!
Met vriendelijke groet,
MO

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste MO,
Ik begrijp dat het geschonden vertrouwen bij je man aanleiding heeft gegeven om piekergedrag te ontwikkelen bijvoorbeeld over wat er precies is gebeurd en of hij jou nog wel kan vertrouwen. De vraag is hoe dat in zijn hoofd zit. Heeft hij zorgelijke fantasieën en wordt hij daar depressief en ongelukkig van, of gaat het om daadwerkelijke herinneringen van situaties, bijvoorbeeld die waarbij je tegen hem loog?
Het gaat er bij EMDR in ieder geval niet zo zeer om of de zaken waar mensen last van hebben daadwerkelijk zo gebeurd zijn. Soms piekeren mensen over dingen die hadden kunnen gebeuren. Ook deze fantasieën of rampscenario’s zijn in principe te bewerken met behulp van EMDR.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk een oplossing te vinden voor het herstel van het geschonden vertrouwen. Een toestand van veiligheid en geborgenheid in jullie relatie – mochten jullie dit willen nastreven – ook al hebben zich vervelende dingen in het verleden voorgedaan, zal alleen tot stand kunnen komen door met elkaar deze zaken te bepraten in alle openheid, en eerlijkheid en met respect voor elkaar.
Uw man zal daarbij in ieder geval de geruststelling moeten voelen dat wat er vroeger gebeurd is zich niet meer snel opnieuw zal kunnen voordoen. Therapie kan dus wel een positieve rol spelen bij het verwerken van gebeurtenissen in het verleden van jullie relatie, maar zeker is ook dat dit alleen niet voldoende is.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl