De vraag
Mijn dochter stuurt seksfoto’s naar haar vriendje
Hallo Gertjan,
Mijn dochter (18) stuurt seksfoto’s van zichzelf naar haar vriendje. Ik kom hier toevallig achter doordat haar account nog aan staat.
Het raakt me, omdat ik het gevaarlijk vind. Wat als het uit gaat en die foto’s op het net verschijnen? Moet ik dit met haar bespreken? En zo ja… hoe maak ik dit bespreekbaar?
Met vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Anoniem,
Lastig, als je tegen dit soort privé informatie aanloopt en vindt dat je er iets mee moet. Als je het gevoel hebt dat jullie relatie zo goed is dat je zonder probleem tegen haar kunt zeggen dat je per ongeluk op haar openstaande account stootte, dan zou ik het op een directe manier met haar bespreken. Ze zal ongetwijfeld snappen dat je je zorgen maakt en misschien ook nog wat verstandige dingen van je aannemen.
Ik vind het ook onhandig wat ze doet, omdat ze zichzelf wel heel kwetsbaar maakt. Dat ze haar vriend nu vertrouwt zal best, de vraag is natuurlijk hoe loyaal en discreet hij is als het uit is of ze mot krijgen. Als iets eenmaal op het net verschijnt is het er vrijwel niet meer van af te krijgen, en als haar vriend of straks ex-vriend de moeite neemt om haar naam erbij te vermelden kan ze haar borst natmaken.
Tot in de verre toekomst kan elke werkgever, kennis of wie dan ook haar bewonderen. Dat jij haar wilt waarschuwen, heeft niets met betutteling of seksuele bekrompenheid te maken, maar met gezond verstand en zelfbescherming.
Als je dochter allergisch is voor ingrepen in haar privacy, zul je omzichtiger te werk moeten gaan en het gesprek op een meer algemene manier beginnen. maar ik zou het in elk geval aan de orde brengen, het is belangrijk genoeg.
Met vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen