De vraag
Ik ben liever bij mijn ex
Anderhalf jaar geleden leerde ik een leuke vrouw van eind dertig kennen. Ze had drie jonge kinderen, was gescheiden en leefde van een uitkering. Ik ben zelfstandig ondernemer en ook gescheiden.
De eerste maanden konden we ons geluk niet op, zo verliefd waren we. Maar toen vond ze een baan en maakte ook nog heel snel promotie. Ze maakt lange dagen en gaat ’s ochtends al om zeven uur de deur uit. Ik breng haar kinderen naar school en haal ze ook op. Ik woon door de week bij haar en ben in de weekenden in mijn eigen huis omdat mijn kinderen (pubers) dan bij mij zijn.
De laatste tijd ga ik me steeds meer verheugen op die weekenden alleen met mijn kinderen. Ik vind eigenlijk dat mijn vriendin te veel van me vraagt. Maar als ik daar wat van zeg, zegt ze dat ze zo blij is dat ik haar help bij die zware taak van drie kinderen opvoeden.
Vorige maand was ik alleen in mijn huis en kwam er een ex op bezoek. Het was zo heerlijk om onbekommerd te praten met iemand die er gewoon voor mij was, dat ze is blijven slapen. We hebben geen seks gehad, maar wel gezoend en geknuffeld. Als ik dat tegen mijn vriendin zou zeggen, zou ze ontploffen. Daarom zeg ik niks. Wat moet ik doen om van dat beklemmende gevoel af te komen dat ik nu heb? Ik zou willen dat het leven met mijn vriendin net zo ongecompliceerd en luchtig zou zijn als die avond met mijn ex.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Om met je laatste wens te beginnen: het leven met je vriendin was destijds zo luchtig en ongecompliceerd. Het leven samen is – zoals zo vaak gebeurt – complexer geworden en mede dank zij jouw aanwezigheid en inzet heeft je vriendin zich op haar werk kunnen storten. Jij begint meer en meer te merken dat die scheve verdeling je niet aanstaat. Die leuke ex met wie je (al dan niet bijna) vreemdging werkt slechts als katalysator in dit bewustwordingsproces. Ze laat je voelen wat je mist, of denkt te missen.
Het lijkt me goed om met je vriendin serieus het gesprek aan te gaan over een andere organisatie van het leven samen. Als jullie niet structureel iets aanpakken, zul je vermoedelijk steeds verder van haar af komen te staan, meer naar weekenden thuis verlangen enzovoort. Denk samen na over werktijden, opvang, ondersteuning in het huishouden en over wederkerigheid: hoe willen jullie het graag samen doen? Kan dat ook, emotioneel, qua werk, financieel?
Misschien moet je ook wel wat dieper bij jezelf te rade gaan of deze relatie en deze vrouw wel is wat je wilt. Is dit leven, deze relatie, deze vrouw de moeite waard om concessies voor te doen en om door te zetten samen, of merk je aan je emoties en reacties dat het eigenlijk al klaar is? Zo’n ervaring met een ex, die je kennelijk en begrijpelijk raakt, kun je op die manier zien als aanleiding om eens goed in de spiegel te kijken.