De vraag
‘Hij werd intens kwaad en greep me ferm bij mijn arm’
Mijn vriend en ik hebben regelmatig ruzie. Dan schreeuwt hij en deins ik terug. Kort geleden werd hij weer intens kwaad en greep me ferm bij mijn arm. Daarna zei hij geen woord meer en negeerde me. Hoe doorbreek ik dit stilzwijgen? We moeten echt praten. Al weet ik niet hoe ik moet beginnen na zijn uitvallen en beweringen dat ik alleen loze onzin praat.

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Als mensen uitvallen, schelden of zelfs fysiek geweld gebruiken doen ze dat omdat ze begrepen en gehoord willen worden. Dit zijn essentiële sociale behoeften. Helaas wordt met dit gedrag eerder het tegenovergestelde bereikt; onbegrip en veroordeling. Krijg meer grip op de situatie en benoem je onderliggende behoeften.
Als er na een heftige ruzie een stilzwijgen is, mag en kan die best even duren. Het geeft ruimte om naar je eigen gevoelens en behoeften te luisteren. Je kunt afvragen: ‘Wat wil ik nu graag, wat is mijn behoefte?’ en ‘Wat wil hij nu? Waar denk ik dat hij naar verlangt?’ Ik vermoed ook dat je partner stil wordt om meer brokken te voorkomen.
Later kies je samen een moment om het over jullie communicatie te hebben. Onderzoek met elkaar hoe een zinvol gesprek eruit ziet. Geef ook eerlijk aan dat jij je niet veilig voelt wanneer hij z’n stem verheft en je bij de arm pakt (wat tot gevolg heeft dat je terug deinst, waardoor je hem niet meer kan horen). Vertel hem wat die ruzie met jou doet: benoem je gevoelens en behoeften en eindig met een open vraag.  Bijvoorbeeld: ‘Ik baal ervan dat we vaak zo’n ruzie hebben, want ik wil jou graag horen welke gevoelens en behoeften er bij jou leven, net zoals ik wil dat jij hoort welke gevoelens en behoeften er bij mij leven. Hoe is dat voor jou om dit horen?’
Lees hier mijn eerdere advies over hoe je het stilzwijgen van je partner kunt doorbreken.